Sigmund Lockert er leder for Ipad-prosjektet i CHC Helikopter Service. (Bilde: CHC Helikopter Service)

Ipad erstatter papirbunke i cockpit

CHC Helikopter Service AS

  • Har hovedkontor i Stavanger (Sola) og baser i Bergen, Florø, Kristiansund og Brønnøysund, samt helikoptre offshore på Ekofisk/Valhall, Oseberg, Statfjord og Heidrun
  • Selskapet har knappe 500 ansatte og omsetter for cirka to milliarder kroner i året
  • Morselskapet CHC Helicopter er verdens største helikopterselskap med 250 helikoptre i 35 land. Hovedkontoret er i Vancouver, Canada
  • Søsterselskapet Heli-One gjennomfører vedlikehold, reparasjoner og større oppgraderinger

Foreløpig er CHC Helikopter Services nye digitale dokumentveske på teststadiet, men systemet kan være operativt ganske snart.

Målet er å levere søknaden til Luftfartstilsynet før jul.

– Primært gjør vi dette for å bedre kvalitetssikringen og oppdateringen av manualene når de er i elektronisk format. Sekundært sparer vi vekt og får en mer effektiv håndtering av et stort bokverk, forklarer Tor-Andreas Horne som er flygesjef i CHC Helikopter Service.

Electronic flight bag

To stykk Ipad 2 veier cirka halvannet kilo, mens papirmanualene som tilhører et helikopter fyller i dag en stor koffert og veier i overkant av 20 kilo. Dette er viktige papirer som jevnlig gjennomgår et avansert revisjonsarbeide.

Det som kalles en «electronic flight bag» (EFB) har eksistert i ulike varianter siden tidlig 1990-tall. Men mye av det som tidligere har vært på markedet av EFB-er har helikoptrene allerede i sitt Flight Management System.

I CHCs tilfelle er dokumentleseren og kommunikasjonsmodellen det mest interessante.

Prosjektet pågår i hele CHC Helicopter, og konsernet har nylig inngått en avtale med Appareo Systems i Fargo, Nord-Dakota som skal utvikle integrasjonen mellom systemer i Helikopter Service og Ipad 2.

Først i helikopterbransjen

På Ipadene vil man også få visualisert innflygingskart. Dernest kan flygerne bruke dem til mer effektivt etterarbeid i cockpit, for eksempel loggføring.

– Fordelen med Ipad er at det er en driftssikker, lett og rimelig plattform. Det er ingen tvil om at dette er framtiden. Vi i Helikopter Service er godt fornøyd med å være de første som tar dette i bruk i helikopterbransjen i Norge, sier Horne.