Ved å gå inn med drone fremfor helikopter håper Jernbaneverket på å få toget tilbake i rute tidligere ennt idligere etter ras og skred. (Foto: Jernbaneverket)

DRONEROVERVÅKING AV JERNBANEN

Inviterer tilbud: Nå vil jernbaneverket kjøpe droner

Skal hindre forsinkelser på linjene.

Etterhvert som klimaet blir våtere skjer det stadig oftere skred og ras langs den norske jernbanen.

Og der Jernbaneverket i dag benytter seg av helikopter for å kartlegge rasområder, håper de i fremtiden å kunne benytte seg av droner.

Raskere, sikrere, rimeligere

De to alternativene til innsamling av observasjoner fra ras- eller skredområder er i dag bruk av helikopter og direkte observasjon ved å gå inn i området til fots der mulig. Dette er både tidskrevende og dyrt.

– Vi ser for oss en droneløsning som kan erstatte disse løsningene når vi skal se på ras- og skredområder. Observasjon ved hjelp av fjernstyrte, ubemannede luftfartøy forventes å være raskere, sikrere og rimeligere. I tillegg ønsker vi å undersøke hvordan droner eventuelt kan benyttes til inspeksjon og kontroll av vanskelig tilgjengelige områder, sier Knut Rusti-Jørgensen i Jernbaneverket.

Begge dagens løsninger har store begrensninger både om natten og om været er dårlig.

– Jernbaneverket er pålagt å følge strenge sikkerhetsbestemmelser før vi kan sende personell inn for å inspisere rasområder. En fjernstyrt drone vil trolig gi oss muligheten til å gjennomføre de første visuelle inspeksjonene tidligere. Det er viktig for oss å få gjennomført en visuell inspeksjon så snart som mulig, slik at vi kan forberede og iverksette gjenopprettende tiltak. Bruk av droner kan bidra til å redusere tiden det tar å rette feilen, sier Rusti-Jørgensen.

Hjemsøkt av feil fra 70-tallet: Hjemsøkt av feil fra 70-tallet: Svensk jernbane sprekker opp

Ber om hjelp

I løpet av høsten 2015 planlegger Jernbaneverket derfor å utlyse konkurranse på rammeavtale for dronetjenester.

–  Ved å invitere markedet til å komme med løsninger ønsker vi å få mer kunnskap om hvilken teknologi som er tilgjengelig. Per i dag har vi ikke full oversikt over hva markedet kan tilby, sier Rusti-Jørgensen.

Og utdyper:

– Når man anskaffer noe tar man utgangspunkt i det man vet om. Med denne type anskaffelser har man tidligere sett at man har fått mye bedre løsninger som både dekker det primære behovet, og tilfører oss ytterligere muligheter, sier han.

Solslyng: Se hva sommervarmen gjør med jernbanen

Gode resultater

Å be markedet komme opp med løsningen er ikke en mye brukt metode i Norge i dag.

Men prosjektleder for Leverandørutviklingsprogrammet, Tore Andre Sines, sier metoden kan gi spennende og innovative løsninger man ikke ville fått ved konvensjonelle anskaffelsesmetoder.

– Jernbaneverket vet ikke hva som finnes i markedet i dag. Ved å snakke med markedet kan de ende opp med løsninger de aldri ville hørt om, om de selv skulle utformet anskaffelsen uten hjelp fra markedet, sier han.

Jernbaneverket er ikke alene. Også Avinor har satt i gang et innovativt anskaffelsesprosjekt for førerløse brøytebiler til flyplasser.

– Når flere benytter seg av denne anskaffelsesmetoden vil vi få spennende innovative løsninger mange steder som vi ikke har i dag, sier Sines.

Oversikt: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge