Det nederlandske pensjonsfondet ABP startet i fjor vår undersøkelser av forholdene hos Hyundai Heavy Industries etter medieomtale av flere dødsulykker. (Bilde: Roald Ramsdal)

HYUNDAI HEAVY INDUSTRIES

Investor om Hyundai-ulykkene: – Vi ble sjokkert

Eier krevde svar fra sørkoreansk verftsgigant etter flere dødsfall.

Teknisk Ukeblad omtalte tirsdag at koreanske fagforeninger har bedt Oljefondet vurdere investeringene i Hyundai Heavy Industries (HHI) etter flere dødsulykker ved selskapets verft i 2014.

I fjor vår startet en annen av verftsgigantens eiere å undersøke arbeidsforholdene ved Hyundais ulike verft i Sør-Korea etter flere medieoppslag om dødsulykker.

– Vi ble sjokkert, svarer pressetalskvinne Jos van Dijk i pensjonsfondet ABP og viser til faktaene de hentet inn i saken.

Pensjonsfondet til de offentlige ansatte i Nederland, Stichting Pensioenfonds ABP er et av verdens største, og har en øreliten eierandel i HHI.

Les også: Slik svarer Hyundai på kritikken

Krevde forklaring

Mens Norges Bank Investment Management som forvalter Oljefondet ikke ønsker å fortelle hvordan de har håndtert informasjonen om flere dødsfall ved Hyundai Heavy Industries, er det nederlandske pensjonsfondet mer åpne.

– Når vi identifisert problemet begynte vi umiddelbart å engasjere med HHI. Vi krevde forklaring på situasjonen og et on-site besøk, forteller hun til Teknisk Ukeblad i en epost.

Det nederlandske fondet begynte å undersøke forholdene etter flere oppslag i sørkoreanske medier.

Representanter for fondet besøkte HHI i juni. De møtte blant annet en av toppsjefene hos verftsgiganten, flere fagforeningsrepresentanter og medlemmer av den sør-koreanske nasjonalforsamlingen, ifølge van Dijk.

Les også: Derfor må mobilene bo på hotell

Åtte døde på to måneder

I juli ba flere koreanske fagforeninger Oljefondet om å granske Hyundai Heavy Industries etter at det hadde vært åtte dødsfall hos verftsgiganten bare i løpet av mars og april.

ABP fikk de samme opplysningene fra fagforeningene.

«For ABP er dette sjokkerende informasjon som reiser flere spørsmål som selskapet må besvare», skriver ABP-sjef Nicole Beuken i et svarbrev til fagforeningene som Teknisk Ukeblad har fått tilgang til.

Les også: Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore

Investoren kontaktet kundene

ABP-sjefen forteller i brevet at det er viktig for dem at verft holder globalt anerkjente sikkerhetsstandarder, og at de jevnlig rapporterer HMS-resultater.

«For å oppnå dette ved Hyundai Heavy Industries, kontaktet ABP også andre aksjonærer, flere interessenter og skipskjøpere», fortsetter ABP-sjefen i brevet.

Pressetalskvinnen utdyper og forteller at ABP kontaktet blant annet Norges Bank Investment Management, som forvalter Oljefondet. Fondet tok også kontakt med store aktører som Shell, BP og Total.

– Vi trodde skipsbyggerne ville høre på kundene deres, skriver hun i en epost til Teknisk Ukeblad.

Les også: Splitter nye Gudrun fikk helidekk fra Kina. Nå har det slått sprekker

Grafikk: Kjersti Magnussen

Sjekker andre verft

De har også satt i gang granskning av forholdene ved andre asiatiske verft, som Keppel i Singapore og Daewoo i Sør-Korea. Det nederlandske fondet har også vært i kontakt med organisasjon OECDs nasjonale kontaktpunkt i både Nederland og Sør-Korea om forholdene ved Hyundai Heavy Industries.

Pensjonsfondet til de offentlige ansatte i Nederland, Stichting Pensioenfonds ABP er et av verdens største og forvalter i alt 334 milliarder euro. ABP hadde ved utgangen av 2014 kun investert drøye 25 millioner kroner i HHI. Oljefondet hadde ved utgangen av 2014 investert 475 millioner kroner i HHI.

– Engasjementet vårt bidro ikke helt til å stoppe de fatale ulykkene, selv om vi brukte mye krefter og HHI innførte flere tiltak, skriver van Dijk og henviser til ulykkene til og med desember 2014.

Les også: Statoil-direktør «nappet» av omstridt gassturbin fra Sverdrup-modell

Ingen alvorlige ulykker i 2015

Teknisk Ukeblad har forelagt Hyundai Heavy Industries informasjon om samtlige ulykker ved verftet. Flere spørsmål ble oversendt, blant annet om hvorvidt selskapets investorer har utrykket bekymring for HMS-situasjonen.

I en generell kommentar svarer selskapet at de så langt ikke har hatt noen dødsfall eller alvorlige ulykker i 2015.

– Vi tar sikkerheten på arbeidsplassen svært alvorlig og derfor gjør vi alt vi kan for å forhindre ulykker, skriver pressetalsmann i HHI, Ha Jeoung-su, til Teknisk Ukeblad.

Les hele svaret fra Hyundai her.