IKT

Intimitet i førersetet

Odd Valmot
12. mars 2002 - 14:58

Baan har ikke akkurat vist toppresultater de siste årene. Krise har avløst krise. I fjor ble det nederlandske selskapet med fokusering av enterprice resource planning (ERP) kjøpt opp av det engelske konglomeratet Inventsys med 80.000 ansatte rundt om i verden. Nå er et betydelig slankere Baan konsentrert om kjerneverdiene i selskapet klar til å spre sitt nyoppussede budskap til kundene.

- Skal du lykkes i dag, må du ha et intimt forhold til kundene dine. Det er mye bedre å ha et tett forhold til de beste kundene, enn mange løse forbindelser, slår president Len Chermack i Baan CRM fast.

Baans resept er å smelte sammen ERP-systemene med salgsstøttesystemet CRM og SCM-systemet. Det betyr at datasystemene som planlegger og driver produksjonen, skal være fullstendig integrert med systemene som håndterer kundene og legger inn ordrene. Selv om en enkelt kunde gir stor omsetning, kan en total oversikt vise at den samme kunden også står for svært store kostnader i produksjonstilpasninger, frakt og service. Integrasjonen kan fortelle hvilke kunder som er lønnsomme og hvilke man kaster bort tiden på. Slike analyser vil kunne gi en helt annen prioritering av salgsinnsatsen.

- Vi har satset hardt på dette nye området og jeg vil hevde at vi er først til å lansere løsninger som integrerer ERP, CRM og SCM på denne måten. Vi skal ikke lenger ha de tradisjonelle barrierene mellom programområdene. Om et par år vil grensene mellom disse områden være borte, spår Chermack.

Baan vil ikke tilby løsningene sine til hvem som helst. Selskapet har bygd opp spesialkunnskap innen deleproduksjon, forsvar-, fly-, bil- og elektronikkindustri.

- Dette handler om kunnskap, og det er kunnskapen om industriene vi jobber i, som er vårt fortrinn, slår Chermack fast.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.