Internasjonal patentstrategi

Intellektuell eiendom

La oss først avlive en godt innarbeidet misforståelse: Det eksisterer ikke noe "verdenspatent". Et patent godkjent i et land, har kun gyldighet i dette landet, men gjør at ingen kan patentere det samme i andre land, grunnet krav om nyhet. Det nærmeste man kommer "verdenspatentet" er PCT som er en internasjonal innleveringsordning for patentsøknader. Dette vil sammen med EPC/EPO bli grundigere gjennomgått i nettversjonen av denne artikkelen.

En internasjonal patentstrategi må gjenspeile virksomhetens forhold til internasjonale/regionale markeder og globalisering generelt. Beskyttelsesstrategien må være forankret i den enkelte bedrifts forretningsstrategi. Dersom man ønsker å lisensiere rettigheter ut eller inn, vil patenter utgjøre et uvurderlig grunnlag for begge parter.

Et annet viktig element i patentstrategien er i hvilken bedrift/land man ønsker å etablere rettighetene. Ved salg av en bedrift i et konsern vil ikke nødvendigvis patentrettigheter følge med om konsernet selv trenger denne teknologien innen andre deler av sin virksomhet. I denne sammenhengen må man også huske på at hvis en bedrift i et konsern bruker teknologi eid av andre søsterselskap innen samme konsern, kan pengestrømmer mellom bedriftene i konsernet knyttet til slik utnyttelse lettere dokumenteres via teknologi- eller lisensavtaler.

Lisensiering

I en internasjonal patentstrategi er det ytterst sjelden man vil finne det lønnsomt å beskytte seg med patenter i alle land. For mange produkter vil det være tilstrekkelig å dekke de viktigste markeder/land med hensyn til salgs- eller produksjonsmuligheter, samt eventuelt land hvor ens største konkurrenter opererer.

Når ansatte slutter for å gå over til en konkurrent oppnås langt større sikkerhet for bedriftens rettigheter dersom den er aktiv med å sikre viktig teknologi med patenter. Har bedriften ikke registrerte patentrettigheter kan det lett oppstå uklarheter i forhold til hva en ansatt kan ha brakt med seg av kunnskap, teknologi og andre verdier.

På tu.no/bedriftshjelperen kan du lese en mer detaljert artikkel om emnet.

Intellektuell eiendom

:Industrielle rettigheter som patent-, varemerke- og designbeskyttelse, er verktøy for økt konkurransekraft og verdiskaping. I en artikkelserie i TU på papir og nett får du råd om hvordan du kan dra nytte av disse rettighetene. Artiklene er et samarbeid mellom Patentstyret, Onsagers, Zacco Norway, Ericsson og miljøet ved NTNU/Trondheim.