Interkama 2001

Tettpakket med smånyheter

Selv om det var langt mellom høydepunktene, ble hundrevis av mindre nyheter lansert på Interkama 2001. Både Siemens og ABB demonstrerte nye gasskromatografer og gassanalysatorer, Krohne skrøt voldsomt av en ultrasonisk mengdemåler med tre stråler, og Yokogawa hevdet at de har verdens første papirløse skriver som støtter feltbusstandarden Fieldbus Foundation.

Det skjer også mye innen berøringsfri nivåmåling for tiden: Både Saab, Solid Applied Technologies og Berthold Technologies viste nye radarbaserte nivåmålere, mens Vega lanserte en nivåbryter med ekstra korte vibrasjonsgafler.

Målere som tar flere prosessverdier er også på frammarsj.

Multivariabelinstrumentet Multivison 2010 TC fra ABB kan lese differansetrykk, absolutt trykk og temperatur i prosessen. Magnetrol demonstrerte en ulrtrasonisk transmitter for nivå, masse og gjennomstrømning. En rekke såkalte intelligente ventilstillere fra blant andre Samson og Tyco kunne også beskues.

På systemsiden viste Siemens arbeidsstasjoner som er tynne klienter, og nye feilsikre signalenheter til kontrollsystemet PCS7.

Ethernet-batalje

Feltbusskrig raste fortsatt forrige gang Interkama ble arrangert. Nå har krigen stilnet. Hovedkonkurrentene Profibus og Fieldbus Foundation hadde i år begge fine utstillinger med stort utvalg feltbussutstyr fra en rekke leverandører – i hver sin hall og på god avstand fra hverandre, vel og merke.

Men en ny busskrig er i ferd med å blusse opp; analytiker Teja Ulrich fra ARC Advisory Group frykter striden om industriell Ethernet.

Ulrichs uro kom fram under et foredrag om automatiseringstrender. Begrunnelsen for bekymringen er at flere aktører er i ferd med å utvikle forskjellige ikke-kompatible Ethernet-protokoller for automatiseringsoppgaver.

– Vi kan harmonisere så mange protokoller som mulig, men til slutt vil vi trolig likevel sitte igjen med tre-fire ulike løsninger, sa Ulrich.

Han er også redd for at Ethernet-teknologi er for kostbar til å benyttes på enkelt feltutstyr. Likevel mener han at Ethernet, internettbasert automatisering og trådløs automatisering åpner en verden av muligheter.

Tar digital kontroll

Et av motargumentene mot feltbussen Foundation Fieldbus har vært at den er skreddersydd for analoge reguleringskretser og prosesstyring, og ikke kan utføre digitale styringsoppgaver. Brukerne har vært tvunget til å bruke flere forskjellige bussystemer for å løse alle styrings- og overvåkingsoppgavene i produksjonsanleggene.

På Interkama lanserte feltbussorganisasjonen Fieldbus Foundation nye fleksible funksjonsblokker (FBB), som angivelig gjør kontrollsystemene i stand til å ta seg av digital styring.

FBB er konstruert for satskontroll, digital styring, hybride kontrollfunksjoner, datainnsamling, styring av drifter og tilknytning av signalmoduler, sa Richard J. Timoney, president i Fieldbus Foundation, under en pressekonferanse.

132 instrumenttyper er nå registrert hos Foundation Fieldbus. Over 4000 systemer med mer enn 100.000 enheter er installert eller i bestilling rundt omkring i verden. “Wall of fame” på Interkama hadde over 60 instrumenter fra mange forskjellige leverandører knyttet sammen i et felles system. Deriblant nye linkenheter fra ABB, Smar og Softing, som fungerer som bindeledd mellom lavhastighetsbussen H1 og den Ethernet-baserte høyhastighetsbussen HSE.

Flere instrumenter i Ex-sonen

En problemstilling for feltbussystemer i prosessindustrien er begrensningen på antall feltenheter i eksplosjonsfarlige områder som kan kobles til samme feltbusslinje. Pepperl+Fuchs viste en egensikker barriere – Fieldlink, som gjør at du kan koble opptil 31 feltbussinstrumenter i eksplosjonsfarlig område til samme bussegment.

Barrierestasjon er beregnet på feltbussene Foundation Fieldbus H1 og Profibus PA. Stasjonen har fire egensikre utgangskanaler på 40 milliampere hver. Det vil si at tre egensikre instrumenter kan kobles til hver kanal og tolv instrumenter kan knyttes til hver stasjon. Flere barrierestasjoner kan kobles på samme strømforsyning. Fieldlink følger Foundation Fieldbus Intrinsically Safe Consept (FISCO) – et konsept som nylig er lagt inn i profilspesifikasjonene for denne busstypen

Utvikler trådløs feltbuss

I en ikke alt for fjern framtid kan instrumenter kommunisere helt uten kabler. Nå har automatiseringskjempen Siemens begynt å utvikle en trådløs feltbuss. Sjefen for Advanced Group Technologies ved Siemens Automation and Drives, Roland Heidel, fortalte på en pressekonferanse om prosjektet Siemens Radio Fieldbus.

Arbeidet har knapt startet. I første omgang så selskapet på en løsning basert på radiostandarden IEEE 802.11b.

Denne måtte de gå bort fra, blant annet fordi bitfeilraten er for høy. Heidel mener det behøves et eget frekvensbånd for automatiseringsteknikk og en protokoll som er optimalisert for sanntidsoverføring. Nå oppfordrer Siemens industrien til å melde inn sine krav.

–Vi må ta en avgjørelse om hvilken retning vi skal gå i, sa Heidel.

Teija Ulrich fra ARC viste til at flere av de største leverandørene, blant andre Foxboro og Rosemount, er i gang med å utvikle både nettbaserte kontrollsystemer og trådløse feltnettverk. I Norge er en trådløs feltbuss fra Wireless Net Communication allerede leveringsklar.

På Interkama kom det også fram at trådløse operatørstasjoner du kan putte i lomma i ferd med å bli hyllevare.

Det eneste norsk selskapet som stilte ut med egen stand var Vestfold-bedriften Scan-Sense. Selskapet presenterte en ny kalibrator for temperaturfølere, nye trykktransmittere, lastmålere og målesensoren BoltSafe. Men først og fremst var de på messen for å lete opp nye forhandlere i Tyskland og avholde møter med eksisterende kontakter.

– Vi er veldig fornøyd. besøket har vært bra og det er flere som har meldt interesse for å bli distributører, sa salgssjef Bjørn Sverre Mikkelsen til Teknisk Ukeblad.