LEDER

Intercity må realiseres

Regjeringen må ikke så tvil om Intercity-utbyggingen, slik Liv Signe Navarsete gjorde i sommer.

En av sommerferiens debatter har dreid seg om at den bebudede jernbanesatsingen på Intercity-tog med dobbeltspor mellom Oslo, Halden, Lillehammer og Skien innen 2025 må reduseres. Det begynte med et utspill fra Sp-leder og tidligere samferdselsminister Liv Signe Navarsete som vil ha en like stor satsing på veier.

Landets nye samferdselsminister Marit Arnstad har fulgt opp og sagt seg delvis enig med sin partileder. Hun vil ikke love det samme som sin forgjenger, Magnhild Meltveit Kleppa, som var helt krystallklar på sitt løfte.

Debatten illustrerer politikernes dilemma: De klarer ikke tenke langsiktig og de er – når alt kommer til alt – mest opptatt av å tilfredsstille sitt eget partis grunnfjell. I Senterpartiet dreier det seg om Distrikts-Norge generelt og Vestlandet spesielt. Vei er viktigere enn bane, og Sp-politikerne nekter å ta innover seg at tusenvis av nordmenn flytter for å bosette seg i Oslo og hovedstadens nabofylker.

Nasjonal Transportplan skal behandles i Stortinget til våren, og innen den tid må partiene ha bestemt seg for hvilken løsning de skal gå for. For oss som ikke er politikere kan det virke som Finansdepartementet øver en stadig sterkere innflytelse på regjeringens beslutninger.

Sosialøkonomen Jens Stoltenberg virker helt låst i sin manglende vilje til å finansiere store infrastrukturinvesteringer på andre måter enn gjennom statsbudsjettet. Han bør ta seg en togtur i Sveits for å lære hvordan dette lille fjellandet har klart å bygge verdens tetteste jernbanenettverk.

Vi må stole på statsministeren når han seinest sist helg da han ble utnevnt til «Årets Peer Gynt» og møtte Ap-tillitsvalgte i Gudbrandsdalen, slo fast at Intercity-utbyggingen skal gå til Lillehammer.

Men det snedige med Stoltenberg og flere statsråder er at de ikke lenger vil tidfeste at utbyggingen skal være ferdig innen 2025. Erfaringene med Østfoldbanen viser at verken tidsplan eller budsjett holder.

I tillegg trenger Oslo en ny sentralbanestasjon og ny jernbanetunnel.

Oslo og kommunene rundt står allerede overfor en boligkrise. Økt tilflytting vil gi flere hundre tusen nye innbyggere i løpet av noen tiår. Dette vil gi prispress og trafikkaos hvis politikerne ikke klarer å bli enige om en nasjonal satsing på jernbane.

Tusenvis av nordmenn i østlandsområdet opplever daglig frustrasjoner over at de ikke rekker jobben på grunn av togstans, forsinkelser og bilkøer. En overordnet politikk for å gjennomføre raskere planlegging og utbygging av høyhastighetstog vil derfor være det viktigste verdiskapende og klimapolitiske tiltaket i vår tid.

Les også:

Vil heller ha vei enn intercity

NSB vil ha Oslotunnel før 2030

Intercity-utbygging er mulig på ti år