Innpass hos Boeing

  • arkivnyheter

Dersom Boeing er fornøyd vil voldaselskapet Kanstad Sensor få sitt internasjonal gjennombrudd. Dr.techn. Svein Otto Kanstad som i mange år har ligget i rettssaker om patentrettigheter, ser utover landets grenser. Han har lisensiert teknologien for CO-sensoren til det kanadiske selskapet Comag IR Technology som står for produksjonen.

- Boeing gjør nå eksperimenter på brannutvikling for å knipe branntilløp i en tidlig fase, sier Kanstad. Eksperimentene i laboratoriene i Seattle vil foregå et halvt års tid. Deretter vil Boeing søke de amerikanske luftfartsmyndighetene FAA om godkjenning. Kanstad regner med at Boeing vil begynne arbeidet med hvordan brannvarslingssystemene skal spesifiseres til høsten. Deretter vil det ta to år før de første Boeing-flyene har CO-sensorer. Bakgrunnen for Boeings interesse er de nye kravene FAA har stilt om at flyprodusentene skal installere bedre sensorer i fly som skal gå i nordamerikansk luftrom., et krav som kom i kjølvannet av 11. september 2001.





Skummel

Karbonmonoksid er en fargeløs gass som oppstår allerede i startfasen av en brann, før røykpartiklene utvikles. En sensor som føler CO kan dermed varsle brann på et tidligere stadium enn de tradisjonelle røykvarslerne. Utfordringen er å «se» gassen i konsentrasjoner som er svært lave, 10-100 ppm. Kanstad hevder å være først ute med en slik sensor. Erfaringen fra å jobbe med infrarøde sensorer i ti år har gitt kunnskap om å utvikle den rette strålingskilden og sensoren.

- Det er gøy å få til noe som fagmiljøene sa var umulig. Jeg ble møtt med en kald skulder i Forskningsrådet og SND. Derfor ble jeg nødt til å dra til Canada for å finne partnere, sier Kanstad. I dag jobber et dusin personer med CO-sensorene, derav tre i Volda.

Markedspotensiale for CO-sensoren er stort. Kanstad er i kontakt med flere systemleverandører som vil inkludere CO-sensoren i sine brannvarslingsløsninger.