Innbygd data-vekst

  • ikt

Markedet for såkalt innbygd (embedded) elektronikk vokste ti prosent i fjor, og alt tyder på fortsatt vekst.

Innbygde systemer finnes i alt fra vaskemaskiner til kjøretøyer der de utfører en eller flere faste oppgaver.

Det norske selskapet Data Respons har store planer.

- Innen 2010 vil vi vokse til å bli det ledende selskapet på slike systemer i Europa, sier salgssjef for innbygde systemer Mikkel Helweg. Mye tyder på at selskapet er på rett kurs. I fjor vokste omsetningen med 36 prosent og selskapet har nå 120 ansatte i Norden, hvorav 80 i Norge.

- Nå vil vi befeste stillingen vår i Norden før vi ekspanderer videre til Nord-Europa, sier Helweg.

Nesten hyllevare

Et av de store vekstmarkedene innen innbygde systemer er såkalte COTS (Commercial Off The Shelf) eller standard hyllevare på godt norsk. S

elv om alle moderne kjøretøyer er utstyrt med innbygd elektronikk, kommer det til å skje store endringer i bilelektronikken i årene fremover. Alle slags spesialkjøretøyer, som lastebiler, busser, ambulanser, og snart drosjer, utgjør et hovedmarkedet for slike ombord-PC-er. I personbiler, som produseres i enorme serier, brukes det skreddersydde, masseproduserte systemer.

Ombord-PC er en svært fleksibel løsning som skal utføre mange av oppgavene i fremtidens kjøretøyer. Allikevel er det ikke bare å putte en vanlig PC inn i bilen, selv om det ville ha vært en billig og fleksibel løsning.

- Det er flere likhetspunkter mellom PC-markedet og markedet for innebygd elektronikk. Begge bygger på mange av de samme standardene, men de kommer neppe til å smelte sammen. Dertil er det for store forskjeller og for ulike krav til komponentene. Allikevel er PC-markedet med på å gjøre innbygd elektronikk rimeligere, fordi vi kan utnytte både teknologier, standarder og verktøy herfra, sier Helweg.

Produktene Data Respons lager er i stor grad basert på hyllevarekomponenter, mens noe av elektronikken og programvaren er produsert etter kundenes særegne krav og spesifikasjoner.

Stort marked

Det stilles store krav til en datamaskin som skal fungere år etter år om bord i et kjøretøy, og som skal kunne gjøre alt fra å underholde passasjerene til å kontrollere bremsene under en hard nedbremsing. Elektronikkboksen må tåle det meste av vibrasjoner og termiske påkjenninger uten at den tar det minste skade. I tillegg skal den bruke lite strøm og ha grensesnitt mot de andre systemene om bord i kjøretøyet som ikke vanlige PC-er er utstyrt med.

Nyttekjøretøyer er det første store markedet for COTS-systemer, og mange er allerede i bruk for å håndtere lokasjonstjenester sammen med ruteplanlegging og navigasjon. Kjøretøyer som har slike systemer kan også benytte dem til å styre underholdningssystemer med lyd, video og dataspill.

- Datamaskinen om bord vil også bli en toveis kommunikasjonskanal. Den vil formidle data til veimyndigheter og trafikksentraler som kan bruke dem til å beregne trafikkbelastning og formidle slike og andre opplysninger om trafikken tilbake til kjøretøyene, sier Helweg.