Adm.dir Patrick Mc Gloin i Vianova Systems AS (Bilde: Joachim Seehusen)
sKJERMBILDE fra Novapoint. Bildet viser en konflikt mellom en overvannskum og en trekkekum for kabler. Ville ikke vært lett å se med tradisjonelle tegninger.
Novapoint brukt til å prosjektere vegomleggingen i forbindelse med at Ikea bygger om
Skjermbilde fra Novapoint.
Skejrmbilde fra Novapoint.

Ingeniørmangel trigger IT-utvikling

  • Bygg

- Antallet ingeniører går jo ned i Norge, Skandinavia og i resten av Europa, og det blir flere jobber. Det betyr økt effektivitet og atuomatisering, sier Patrick Mc Gloin, administrerende direktør i Vianova Systems.

- I tillegg må vi gjøre miljøet attraktivt for de yngre, da er 3D-modeller og visualisering et viktig element.

Norge langt fremme

Med SOSI, som Statens Kartverk utviklet, fikk Norge felles standard lenge før alle andre.

- Nå blir også resten av verden opptatt av åpne standarder. Det ser ut til at LandXML blir ledende, sier Mc Gloin. Internasjonalt er SOSI knapt kjent.

Gloin nevner Finland som et skrekkeksempel:

- Der har forholdene vært så ekstreme at de har egne selskaper som lever av å konvertere formater. Selv kommunene har forskjellige formater.

På hjemmemarkedet ser Mc Gloin lyst på situasjonen:

- Med de kravene Vegvesenet nå stiller, venter vi vekst.

Vil bli Europa-ledende

Fra programvareutviklernes synspunkt er ikke formatet så viktig.

- Det er litt prestisje og kamp, men ikke på langt nær så viktig som mange tror, sier Mc Gloin.

Det viktige er at det finnes en modell i bunnen som inneholder intelligente data. Vianova venter økt salg i andre europeiske land.

- De to viktigste konkurrentene våre er amerikanske selskaper. Vår visjon er å bli ledende i Europa. Vi har etablert oss i Spania, Storbritannia og Frankrike og er i ferd med å etablere et miljø i Irland.

Alle tjener

Mc Gloin skisserer en utvikling der alle parter vinner: Konsulentene vil kunne fakturere noe mer når de leverer 3D-modeller. De vil få en større del av arbeidet med kvalitetssikring. Entreprenørene tjener stort. De vil kunne overføre alt direkte til utstyret og dermed produsere færre feil enn i dag.

Selv om byggherren må betale konsulenten litt mer, fem til 15 prosent, vil han tjene det inn igjen mange ganger med lavere anbudspriser, raskere levering og bedre kvalitet.

Fart i produktutvikling

Mc Gloin ser kontraktene og jussen som et hittil uløst forhold når IT-baserte løsninger overtar i større grad. Konsulentene er i dag betalt for å levere papir, og kontraktene er utformet for at tegninger og dokumentasjon skal leveres på papir.

- Men entreprenørene vil ikke ha papir, de vil ha digitale modeller som de kan overføre direkte til sine maskiner og sitt utstyr. De fleste konsulente kan levere digitalt, og gjør det. Dermed blir entreprenøren sittende med risikoen om noe går galt.

Mc Gloin tror Vegvesenets krav om 3D-leveranser vil sette fart i produktutviklingen.

- Selv om jobben kan gjøres i dag, er det klart at konsulentene vil stille større krav. Veibanen er godt derfinert i dag, men både kulverter, grøfting, skilting og annet omrkringliggende ligger litt etter. Utviklingen kunne gått fortere enn den gjør.