Ingeniører svekker fregattavtale

Byggingen av nye fregatter skjer i hovedsak i Spania, men med betydelige norske underlaveranser - var planen.

Fregattvatalen hadde blant annet som mål å kvalifisere norsk skipsindustri for underleveranser. Men få kontrakter er inngått. Årsaken kan ligge i sviktende ingeniørkompetanse i det maritime Norge.

Dr. ing. Bernt Isaksen er gründer og daglig leder av Engineering Analysis Consultants A/S (EAC) på Kongsberg.

Han har i femten år hevdet at norske ingeniører og bedrifter må etterfylle kunnskapene om styrkeberegninger og dynamiske påkjenninger.

Dette er hans eget fagområde, og et område der EAC tilbyr ekspertstøtte.

Isaksen noterte nylig at Izar-sjef og fregattbygger Jose Casanova klaget over norske underleverandører. På besøk i Oslo i slutten av mars var Casanova høylydt bekymret:

- De er ikke i stand til å konkurrere, hevdet han i et intervju i Aftenposten. - Hvis de ikke kan levere i henhold til Sjøforsvarets spesifikasjoner, kan vi jo ikke la dem få kontraktene, la han til.

- Det spørs om han ikke har mye rett i dette, kommenterer Isaksen.

Han mener at norsk industri ikke kan konkurrere bl.a. fordi kunnskapene er for dårlige. Hans selskap arrangerer i juni et kurs i Oslo, om marine konstruksjoners respons på undervannseksplosjoner.

Hittil har Isaksen - som har hyrt inn to amerikanske seniorprofessorer som ekspertforelesere - fått flest påmeldinger fra utlandet, og bare få fra norske bedrifter og verft.