Ingeniører aksjonerer for Think

Galgenfristen Ford hadde satt for Think-bilens skjebne er skjøvet en måned. Styret i Think Nordic utsatte forrige uke den endelig avgjørelsen til "utgangen av oktober"

De ansatte ved Think Nordic er gått sammen for å redde de 120 arbeidsplassene, kompetansen og Norges plass i satsingen på utslippsfrie biler.

Aksjonsgruppa "Think Nå" ble etablert tidlig i september, etter initiativ fra lokalavdelingene til Fellesforbundet, NITO (Norges Ingeniørorganisasjon) og NIF (Norske Sivilingeniørers Forening).

De er sikre på at myndighetene må spille en nøkkelrolle for at Think skal bli bærekraftig økonomisk, og minner statsminister Bondevik på hva han sa under åpningen av fabrikken i november 1999: "

- Alle statlige organ pålegges å kjøpe elbil der det er mulig".

Sviktende offentlig kjøp

Så langt har 14 kommuner kjøpt 39 biler. Gjennom statskjøpsavtalen har Staten kjøpt fem! Det betyr at stat og kommune så langt har kjøpt under 50 promille av produksjonen på 1.006 biler.

- Det er NÅ Regjeringen må rette opp inntrykket. Bondevik kan sette oljelandet Norge på kartet innen miljøvennlig bilproduksjon, uansett om hans Høyrestatsråder sier at Staten ikke kan støtte bedrifter "som ikke har livets rett". Think Nordic har en helt unik spisskompetanse, som kan forsvinne. Det er straks for sent. Derfor krever vi handling NÅ, sier leder av aksjonsgruppa ved Think Nordic, Jørgen Dale (MNIF).

Regelverket må endres

I tillegg vil aksjonsgruppa ha lov for innføring av nullutslippsbiler, fritak for firmabilbeskatning, adgang for elbiler i kollektivfelt og direkte økonomisk støtte ved kjøp av elbil.

Den nye Think-modellen klarer inntil 125 kilometer, mot 85 kilometer på den forrige. Den nye kjørelengden er bestemt mer av økonomiske årsaker enn av tekniske; teknisk sett har batterikassen kapasitet til en batterimengde tilsvarende 160 km.

Bilen er testet med en rekke nye batterityper, målet er å få ned batterivekten samtidig som kapasiteten økes. Det fines særlig tre typer batterier som er mer effektive enn blybatterier, alle tre testes nå og det endelige valget er straks klart.

I tillegg til økt kjørelengde har bilen fått nytt design. Utstyrsnivået er forbedret med servostyring, ABS-bremser, elektriske vinduer og doble airbager.