VITNER I SJØFORKLARINGEN: Eneste overlevende som befant seg i styrhuset da Boruboun Dolphin forliste vitner i Sunnmøre tingrett i morgen.

- Ingen vil tvile på havariårsaken

1. styrmann Geir Syversen har allerede forklart seg for britisk politi i mer enn tredve timer om hva som skjedde under havariet om kvelden 12. april.

I morgen skal han forklare seg for tingrettsdommer Knut Anders Oskarson i Sunnmøre tingrett i Ålesund.

Helt ny

- Det jeg kan si, er at denne kantringen ikke har noe med selve båten å gjøre. Båten var helt ny med alle finesser, og ingenting var galt med disse. Jeg har forklart meg for britisk politi, og skal forklare meg for rederi og granskingskommisjonen. Men jeg kan si så mye at ingen kommer til å være i tvil om årsaken til kantringen når jeg har forklart meg i sjøforklaringen, sier Syversen til VG.no.

Det er beregnet at sjøforklaringen tar én dag.

Skled av båten

Til VG sier han at det blåste 32 knops vind og at det var ni meter høye bølger da ulykken skjedde. Dette er ifølge Fredrikstad-mannen vanlig vær i området.

Alarmer skal ha begynt å gå, og det ble ringt fra maskinrommet før det hele begynte å gå galt.

- Skipperen forsøkte å rette opp båten uten at det gikk.

Viktig informant

Da båten veltet over på siden, kom Syversen seg ut en dør og opp på skutesiden. Men det ble for bratt og han skled av båten og ned i det iskalde vannet. Mens han holdt seg fast i en matros som hadde redningsvest kom en redningsflåte drivende, og begge reddet seg opp i den.

- Mye tyder på at denne styrmannen blir en viktig informant under sjøforklaringen, sier sjøfartsinspektør Nils-Ivar Sørdahl i Trondheim, som er påtalemyndighetens representant under sjøforklaringen, til VG.no.

Skal ikke finne årsak

En sjøforklaring er imidlertid et rettslig bevisopptak, og har ikke til oppgave å konkludere med årsaksforhold.

Den britiske fagforeningen Nautlus UK, som organiserer 3500 arbeidere i britisk offshore, ber ifølge norske myndigheter VG.no studere designen og de tekniske løsningene på «Bourbon Dolphin».

- Det er nok akkurat det granskingsutvalget kommer til å gå løs på, både designen, byggingen og godkjenningene, sier sjøfartsinspektør Nils-Ivar Sørdahl til nettavisen.

Tre overlevende vitner

Tre av de som var mannskap under forliset vil bli avhørt i sjøforklaringen. Disse er 1. styrmann Geir Syversen (37) fra Fredrikstad, matros Egil Atle Hafsås (36) fra Stadlandet og matros Per Jan Vike (56) fra Herøy.

Kaptein Frank Reiersen (36) fra Tromsø, på skipet på et annet skift, også bli avhørt.