Liv Signe Navarsete (Bilde: Scanpix)

Ingen realvekst for kommunene

  • Bygg

Forslaget til statsbudsjett kan bety at det ikke er rom for å ta igjen det enorme etterlslepet i vedlikehold av offentlige bygg.

Status

Rådgivende Ingeniørers Forening la i vår la frem dokumentet State of the nation som dokumenterte forfallet i offentlig sektor. Der går det frem at oppgradering av kommunale bygg alene vil koste opp mot 160 milliarder kroner.

Til kommunale veier er det et etterslep i størrelsesorden 26 miliarder kroner. For å få orden på vannforsyningen må det investeres for 110 milliarder kroner. Helsebygg landet rundt trenger 30 milliarder kroner.

Mangler 326 milliarder

Summert betyr det at for å ta igjen årelang neglisjering av vedlikehold må kommunene og fylkeskommunene til sammen ha 326 milliarder kroner. Men de får kun 5,7 milliarder.

Kommunenes totale inntekter beløper seg til om lag 348 milliarder kroner i 2011. Av dette utgjør frie inntekter om lag 265 milliarder kroner.

Frie inntekter består av kommunesektorens egne skatteinntekter på om lag 138 milliarder kroner og rammetilskudd på om lag 127 milliarder kroner.

Dermed er det klart at veksten i kommuneøkonomien ligger på under to prosent, og omtrent likt med forventet prisstigning.

– Må snu på hver krone

Dermed er det klart at det ikke blir noen realvekst for kommunene.

Det meste av inntektsøkningen vil gå til flere pleietrengende og økte pensjonskostnader. Forslaget til statsbudsjett vil føre til at mange kommuner må foreta tøffe prioriteringer neste år, skriver KS i en pressemelding.

Et stramt budsjett

– Dette er et stramt budsjett for kommunene. Det blir noe mer penger, men også flere som trenger tjenester. Konsekvensen er at kommunene nå etter mange år med høy aktivitet og store investeringer må sette på bremsene og prioritere hardt neste år, sier nestleder i KS, Bjørg Tysdal Moe.

– En økning av de frie inntektene med 2,75 milliarder kroner gir fortsatt rom for gode tjenester i kommunene, men ikke nye satsninger. Det blir nødvendig å snu på hver krone og fortsette arbeidet med effektivisering. Noen må også kutte i tjenestene, sier Moe.

Veivedlikehold

Fylker og kommuner har ansvaret for vedlikeholdet av 90 prosent av norske veier.

Fylkeskommunene har overtatt 17000 kilometer vei med til dels svært dårlig standard og blir ikke kompensert for kraftige kostnadsøkninger til vedlikehold.