Ingen premie for miljøbiler

Et nytt offentlig forslag til bilavgifter tar ikke hensyn til biler med lavere utslipp. Det er vekt og motoreffekt som skal beskattes, ikke forurensingene i eksosen.

Direktør Finn Tandberg hos Bilimportørenes Landsforening fortviler. I likhet med miljøbegelsen, regnet han med at Norge var klar for å endre reglene i samsvar med miljøtankegangen.

Forslaget er en fortsettelse av dagens avgiftssystem. I dette vil en 1500 kilo tung personbil med lavutslipps dieselmotor beskattes like hardt som en høyutslipps bensinmotorversjon av samme bil.

Det er heller ikke rom verken for hydrogendrevne biler eller elektriske biler i opplegget, som derfor virker temmelig avleggs. - Håpløst gammeldags, mener Tandberg.

Da forslaget til nye bilavgifteri høst var på høring hos Bilimportørenes Landsforening (B.I.L) skrev Tandberg at «avgiftene bør legges om slik at de premierer lavt forurensende biler».

Tandberg og B.I.L. mener at et nytt system ville stimulere til kjøp og bruk av biler med beviselig lavt forbruk og derfor lave utslipp av karbondioksid.

- Vi er skuffet over at det regjeringsoppnevnte avgiftsutvalget ikke vil endre avgiftssystemet, sa Tandberg etter at utvalget offentliggjorde sin innstilling i dag.

Uendret system for engangsavgift, miljødifferensiert årsavgift og redusert bruksfradrag ved import av nyere brukte biler er hovedpunktene i innstillingen.

- Vi mener fortsatt at vårt forslag gir et mer fremtidsrettet system, bedre tilpasset ny og kommende motorteknologi. Et moderne avgiftssystem ville dessuten være mer i samsvar med de øvrige land i Europa.

Man antar at det er hensynet til de totale skatteinntektene som har vært drivende i utvalgets avgiftsforslag, mer enn hensynet til miljøet og Stortingets uttalte ønske om en mer rettferdig beskatning av bilbruk.

Det er sannsynlig at opposisjonspartiene på Stortinget vil protestere kraftig mot avgiftsforslaget.