Ingen penger til Lieråsen tunnel

Det kom ingen ekstra penger til å starte nødvendig rehabilterinsgarbeid i Lieråsen tunnel.

– Vi kan fullføre nødlys og nytt kommunikasjonssystem i tunnelen. Nødvendige arbeider for å få et godt ventilasjonssystem og å sikre tunnelen må vi utsette, sier regiondirektør John Ole Grinde i en kommentar til TU.

Han venter at de har midler til å fortsette prosjekteringen av sikringsarbeidet.

– Selv om det ser ut til at Jernbaneverket har fått 61,7 millioner kroner ekstra, er allerede 40 millioner av dette øremerket nødvendige tiltak etter Åsta-ulykken, presiserer han.

I Regjeringenes forslag til Stortinget om oppfølging av Åsta-kommisjonen og i revidert nasjonalbudsjett, får Jernbaneverket i realiteten 21,7 millioner. Fratrukket boten som Riksadvokaten ila Jernbaneverket etter Åsta-ulykken, blir nettoøkningen til mer sikkerhet på jernbanen kun 11,7 millioner kroner.

Killi overrasket

– Etter ett år med forståelig sterk fokus på sikkerheten på jernbanen er Regjeringens økonomiske prioritering av ekstraordinære sikkerhetstiltak svært overraskende, sier direktør Steinar Killi.

– Regjeringens forslag er også lite opp-muntrende for Jernbaneverkets ansatte som står midt oppe i arbeidet med å modernisere og forsterke sikkerhetsarbeidet i jernbanen.

Jernbaneverket foreslo i sin innstilling til departementet 570 millioner kroner til ekstra sikkerhetstiltak i 2001. Tiltakene med høyest prioritet ble kostnadsregnet til 350 millioner kroner.

– Det er derfor overraskende når Regjeringen i revidert nasjonalbudsjett begrenser sitt forslag til 102 millioner kroner og hvor 80 millioner kroner må dekkes inn over allerede bevilgede midler, sier en tydelig misfornøyd Killi.

Regjeringen foreslår å disponere de 102 millioner kronene med 78 millioner kroner til sikringssystemer som er anbefalt av Åsta-kommisjonen og 24 millioner kroner til tunnelsikkerhet. I forhold til Jernbaneverkets prioriterte forslag på 350 millioner kroner blir det ikke plass til 180 millioner kroner i ytterligere tunnelsikringstiltak som er anbefalinger fra Jernbanetilsynet og brannvesenet. Det blir heller ikke rom for 20 millioner kroner til sikkerhetstiltak på og rundt stasjoner og 45 millioner kroner til nedlegging av planoverganger.