Boeing har tidligere frarådet sine kunder å frakte litiumbatterier som gods i passasjerfly. Her er et Boeing 747-8I i vip-konfigurasjon på leveringsferden fra Boeing-fabrikken. (Bilde: Ed Turner)

LITIUMBATTERIER PÅ FLY

Ingen forbud mot litiumbatteri på passasjerfly

Stemte mot generelt forbud mot det populære batteriet i lasterommet.

Det ser ut til at det ikke blir noe forbud mot å frakte litiumione- og litiummetallbatterier som gods i fly. Dette skriver Bloomberg.

Tidligere i år advarte Boeing sine kunder om å frakte slike batterier som gods i passasjerfly, ettersom branner kan være svært vanskelige å begrense og slukke.

Det amerikanske luftfartstilsynet FAA har gjennomført tester som demonstrerer dette. Den internasjonale organisasjonen for flyselskaper, IATA, har hatt forbud mot frakt av litiumbatterier som gods i passasjerfly siden 1. januar.

Stemte mot forbud

FN-organet for sivil luftfart, ICAO, er samlet ved hovedkvarteret i Montreal denne uken, og arbeidsgruppen Dangerous Goods Panel stemte i går over et foreslått forbud mot frakt av litiumbaserte batterier som gods på passasjerfly.

Gruppen har foreløpig avvist forslaget, med ti mot sju stemmer, ifølge to anonyme kilder nyhetsbyrået AP viser til. Det til tross for at paraplyorganisasjonen for luftfartfagforeninger, IFALPA, og FAA har anbefalt dette.

Gruppens avgjørelse er rådgivende for ICAO. Dermed kan ICAO fremdeles vedta et forbud, men det ville vært uvanlig dersom anbefalingen ikke følges, skriver AP.

Dangerous Goods Panel består av representanter fra land og organisasjoner, og både USA, Russland, Brazil, Kina, Spania og IFALPA skal ha stemt for et forbud.

Motstanderne skal ha argumentert med at det bør være opp til hvert enkelt flyselskap å avgjøre om de vil frakte litiumbaserte batterier, ifølge APs kilder.

Det blir endringer i regelverket

Federal Aviation Administration (FAA) har gjennomført tester som viser hvordan branner i lasterommet kan oppstå i forsendelser med litiumbatterier.
Federal Aviation Administration (FAA) har gjennomført tester som viser hvordan branner i lasterommet kan oppstå i forsendelser med litiumbatterier. U.S. Federal Aviation Administration
Det betyr ikke at det ikke blir endringer i regelverket som påvirker muligheten til å frakte litiumbaserte batterier som gods i fly.

Gruppen har blitt enige om å tette et smutthull som gjør det mulig å sende store mengder litiumbatterier dersom disse er pakket i individuelle små forpakninger. Det er ikke et krav å deklarere slike forsendeler i dag.

Selv om senderen må oppgi at det er litiumbatterier i forsendelsen, er det fortsatt mulig å sende store mengder batterier. Kravet er som før at batteriene er pakket individuelt, og at litiumionebatterier ikke har en samlet kapasitet på mer enn 100 wattimer per stykk, og at litiummetallbatterier ikke inneholder mer enn to gram litium hver.

Det er ikke en begrensinger for hvor mange slike det kan være i et kolli.

Dangerous Goods Panel anbefaler også at den høyeste tillatte ladetilstanden for litiumionebatterier skal være 30 prosent.

En rekke flyselskaper har allerede lagt ned forbud mot frakt av litiumbatterier som gods både i cargofly og passasjerfly.

  • Zoom deg inn:

Tre branner hvor litium mistenkes

Det har vært tre branner om bord i fraktfly, hvor det er mistanke om at litiumbatterier kan ha vært medvirkende. I 2010 styrtet et Boeing 747 cargofly fra UPS utenfor Dubai, og i 2011 et cargofly fra Asian Airlines i Koreastredet. I begge tilfellene omkom begge pilotene.

Det har ikke vært ligenende branner i passasjerfly hvor det har vært mistanke om at litiumbaserte batterier har vært medvirkende. Det er imidlertid kjent at Malaysia Airlines flight 370 hadde en forsendelse på 200 kg litiumbatterier i lasterommet.

Thermal runaway

Faren med litiumbatterier er at det kan oppstå såkalt «thermal runaway». Dette skjer om batteriet blir varmt, og denne varmen ikke kan avgis effektivt. Da kan temperaturen fortsette å øke, og påvirke andre batterier slik at man får en kjedereaksjon.

Elektrolytten i litiumionebatterier er i seg selv antennelig. I verste fall oppstår det en brann som er svært vanskelig å slukke, og som ikke lar seg slukke med halongasssystemer som finnes i lasterommet.

Anodematerialet i enkelte batterityper kan dessuten frigi oksygen over en viss temperatur, slik at en brann kan vedlikeholde seg selv.

Tester utført av FAA viser at en ladetilstand på 30 prosent minsker faren for at «thermal runaway» forplanter seg videre.

Dersom ICAO følger Dangerous Goods Panels råd, som det antas at de vil gjøre, trer endringene i regelverket i kraft tidligst 1. januar 2017.