biometri, fingeravtrykk, adgangskontroll, biometrisk (Bilde: TRULS TUNMO)

Ingen finger-ID på norske flyplasser

  • datatele

Fra sommeren 2007 vil SAS-reisende i Danmark bli bedt om å frivillig gi sitt fingeravtrykk ved innsjekking av bagasje. Sverige startet med ordningen for en måned siden.

Fingeravtrykket skal sjekkes ved gaten, og slettes så fort flyet har landet.

På stedet hvil

Egentlig er ordningen et skandinavisk samarbeidsprosjekt, men i Norge setter Datatilsynet en stopper for innføring av systemet.

- I Norge står saken på stedet hvil, fordi norsk lovgivning hindrer bruk av biometri. Selv om systemet var klart ved nyttår får vi ikke tatt det i bruk. Vi ønsker ikke å bevege oss inn i en gråsone i forhold til personvernlovgivningen, og velger derfor å vente på en lovendring, sier sikkerhetssjef Bjørn Tvete-Berger i SAS Braathens.

Forventer endring

Produktsjef i SAS, Peter Söderlund, sier til danske Ingeniøren at han forventer en endring i norsk lov i forbindelse med nye passregler som skal innføres neste år.

- Den norske personvernlovgivningen tar ikke høyde for biometriske metoder. Vi forventer at loven oppdateres i begynnelsen av neste år, så fingerscanning kan være et frivillig tilbud til passasjerer i hele skandinavia fra juni 2007, sier Söderlund.

Pålagt sikker kontroll

Tvete-Berger understreker at SAS ble enige om ID-samarbeidet etter et lovpålegg som også gjelder i Norge:

- Alle flyselskap er forpliktet til å kontrollere at de som sjekker inn bagasje er de samme som går ombord i flyet. Man har ingen garanti for det med dagens boardingkort, sier Tvete-Berger.

Ingen annen løsning

I Norge vurderes ingen alternativ løsning for sikrere passasjerkontroll mens de venter på en lovendring. SAS Braathens mener deres system for fingeravtrykk uansett ikke går utover personvernet.

Produktsjef Söderlund i SAS er enig.

- For det første er det frivillig, og for det andre sletter vi jo alle data etter landing. Dessuten er det ikke et helt fingeravtrykk som lagres, men bare noen få punkter fra scanningen, sier han til Ingeniøren.

På denne måten mener SAS passasjerene kan være sikre på at fingeravtrykkene ikke misbrukes. Ifølge Söderlund lagrer SAS bare 20 av 180 mulige målepunkter fra fingeravtrykket, noe som ikke en gang gjør det mulig for politiet å sjekke dataene mot en fingeravtrykksdatabase.