LÆRER AV KRASJ: Det er dyrt å pælme en bil i veggen. NTNU vil bidra til at flere krasj kan modelleres på data før de sendes i veggen.
KRASJET: Simlaben ved NTNU forsker på hvordan materialer skal håndtere støt på best mulig måte. Bildet viser at aluminiumsproduktet blir skviset sammen som et trekkspill under en krasj. (Bilde: Rune Petter Ness/NTNU)
- Vi utdanner ikke sivilingeniører og doktoringeniører for moro skyld, sier professor Magnus Langseth ved NTNU. (Bilde: Tore Oksholen/NTNU)

Industrien skal lære av krasjforskning

  • produksjon

På den måten skal produktutviklingen i norsk industri bli rimeligere og gå raskere.

Nå har professor Magnus Langseth søkt Norges forskningsråd om ti millioner kroner hvert år i åtte år til Structural Impact Laboratory (Simlab).

Senteret skal utvikle metodikk og verktøy for virtuell produktutvikling av konstruksjoner utsatt for støt og kollisjoner. Det planlagte senteret er støttet av Hydro Aluminium, Renault, BMW, Audi, Forsvarsbygg, Statens Vegvesen og Sintef.

– Deltagelsen fra europeisk bilindustri er i denne sammenheng meget spennende da de er viktige kunder for norsk lettmetallindustri, sier Langseth til Teknisk Ukeblad.





Aktuelt i offshore

Den tunge kompetansen på støt og kollisjon ønsker de nå å overføre til andre industrier – blant annet mekanisk industri og offshoreindustrien.

Disse næringene er svært opptatt av produktutvikling, men det er dyrt og tidkrevende å få testet ulike komponenter. Ved hjelp av algoritmer, dataverktøy og en avansert lab skal det nye senteret kunne bidra til å gjøre uttestingen rimeligere og raskere.

«Virtuell virkelighet og digital framstilling blir stadig viktigere verktøy i alle utviklings-, design- og produksjonsfaser», heter det i søknaden fra Langseth.





Ikke for moro skyld

Senteret er tenkt som en videreutvikling av Simlab ved NTNU, hvor målet er å bli et verdensledende forskningssenter på design av krasj og beskyttende strukturer.

– Industrien skal sende forskere til oss, mens våre doktorgradsstudenter kan dra ut i bedriftene. Dette samspillet er svært verdifullt, fortsetter Langseth før han konstaterer:

– Vi utdanner ikke sivilingeniører og doktoringeniører for moro skyld! Industrien kan komme til oss med sine problemstillinger, så skal vi løse dem, sier Langseth.

Målgruppen er både små- og mellomstore bedrifter, i tillegg til større selskaper som Hydro og utenlandske bilprodusenter.





58 kjemper

Forskningsrådet avgjør før sommeren om konstruksjonsmiljøet ved NTNU lykkes med å få opprettet et senter for forskningsdrevet innovasjon.

58 industri- og forskningsmiljøer biter nå negler mens de venter på at Forskningsrådet bestemmer hvem som skal bli sentre for innovasjon. Forutsetningen er at et forskningsmiljø og en industriell aktør søker sammen på midlene. Programmet må ikke forveksles med det regionalt orienterte «Center of Expertise».

12 IKT-prosjekter har søkt, mens marin forskning er inne i ti av søknadskissene. Sintef står som vertsinstitusjon for 15 prosjekter, mens NTNU og Universitetet i Oslo har seks søknader hver.

Lista over søknader kan du finne på Forskningsrådets hjemmesider.