Det er arbeidsgiverorganisasjonen Norsk Industri, i samarbeid med Siemens, som ønsker å skape mer oppmerksomhet rundt effektiv ressursutnyttelse og økt produktivitet.\ (Illustrasjonsfoto) (Bilde: Tore Stensvold)

NORGES SMARTESTE INDUSTRIBEDRIFT

– Industribedrifter bør tenke seg om en ekstra gang

Siste sjanse til å bli Norges smarteste industribedrift.

I dag er siste frist for å melde seg på kåringen av Norges smarteste industribedrift.

Det er arbeidsgiverorganisasjonen Norsk Industri, i samarbeid med Siemens, som ønsker å skape mer oppmerksomhet rundt effektiv ressursutnyttelse og økt produktivitet.

Den norske industribedriften som er flinkest til å bruke ny teknologi for å utnytte ressurser og kompetanse, skal kåres under Industrikonferansen den 7. mai. Per i dag er 41 norske bedrifter påmeldt.

Les også: Finnes det ingen smarte industribedrifter i Oslo?

Høy terskel

Anne Marit Panengstuen er divisjonsdirektør for Industry Automation & Drive Technologies i Siemens og jurymedlem. Hun mener at mange flere smarte bedrifter burde melde seg på.

– Generelt ser vi at terskelen for å melde seg på er høyere enn vi hadde trodd. Det er jo naturlig at man vil konferere med ulike lag i bedriften. Men jeg tror også at mange tenker at de ikke er så spesielle, at de ikke er så flinke til å se selv at de gjør mye smart, sier hun.

Norsk Industri oppfordrer bedrifter til å sende sende inn sine eksempler på nettsiden smartindustri.no.

Les også: Norsk plattform-mobil får designpris

ALLSIDIG: Anne Marit Panengstuen har vært i Siemens hele sin karriere. ¿ Det er en svært allsidig bedrift og du trenger ikke å skifte arbeisgiver, selv om du skifter jobb, sier hun.
Jurymedlem Anne Marit Panengstuen mener at mange flere smarte bedrifter burde melde seg på. Camilla Aadland

– Bør tenke seg om

Panengstuen mener folk i bedrifter bør tenke seg om en ekstra gang.

– Noen ser på det de gjør som helt naturlig, og det er flott at det er naturlig for dem å være innovative. Men det de gjør kan fort være en inspirasjon for andre, og noe å løfte frem.

Panengstuen er imidlertid fornøyd med oppmerksomheten kampanjen har hatt.

–  Jeg syntes det har vært stort engasjement, med trøkk på sosiale medier. Det er tydelig at dette har vakt interesse i politiske miljøer og i industrien.

Nå håper hun at andre bedrifter kan se på andre og hent inspirasjon til å gjøre lignende ting. Panengstuen og de øvrige jurymedlemmene frem til 7. mai å finne frem til en vinner. Juryen består av representanter fra næringsliv, akademia, Storting og presse.

Teknisk Ukeblad er mediapartner for kampanjen "Norges smarteste bedrift".

Les også:

Her er 26 av de viktigste teknologiene fra oljebransjen  

Her sveiser robotene døgnet rundt

Industrien frykter nedbemanninger etter innstramminger i oljeselskapene