INDUSTRI

– Industribedrifter bør tenke seg om en ekstra gang

Siste sjanse til å bli Norges smarteste industribedrift.

Det er arbeidsgiverorganisasjonen Norsk Industri, i samarbeid med Siemens, som ønsker å skape mer oppmerksomhet rundt effektiv ressursutnyttelse og økt produktivitet.\ (Illustrasjonsfoto)
Det er arbeidsgiverorganisasjonen Norsk Industri, i samarbeid med Siemens, som ønsker å skape mer oppmerksomhet rundt effektiv ressursutnyttelse og økt produktivitet.\ (Illustrasjonsfoto) Bilde: Tore Stensvold
25. apr. 2014 - 10:43

I dag er siste frist for å melde seg på kåringen av Norges smarteste industribedrift.

Det er arbeidsgiverorganisasjonen Norsk Industri, i samarbeid med Siemens, som ønsker å skape mer oppmerksomhet rundt effektiv ressursutnyttelse og økt produktivitet.

Den norske industribedriften som er flinkest til å bruke ny teknologi for å utnytte ressurser og kompetanse, skal kåres under Industrikonferansen den 7. mai. Per i dag er 41 norske bedrifter påmeldt.

Les også: Finnes det ingen smarte industribedrifter i Oslo?

Høy terskel

Anne Marit Panengstuen er divisjonsdirektør for Industry Automation & Drive Technologies i Siemens og jurymedlem. Hun mener at mange flere smarte bedrifter burde melde seg på.

– Generelt ser vi at terskelen for å melde seg på er høyere enn vi hadde trodd. Det er jo naturlig at man vil konferere med ulike lag i bedriften. Men jeg tror også at mange tenker at de ikke er så spesielle, at de ikke er så flinke til å se selv at de gjør mye smart, sier hun.

Norsk Industri oppfordrer bedrifter til å sende sende inn sine eksempler på nettsiden smartindustri.no.

Les også: Norsk plattform-mobil får designpris

Jurymedlem Anne Marit Panengstuen mener at mange flere smarte bedrifter burde melde seg på.
Jurymedlem Anne Marit Panengstuen mener at mange flere smarte bedrifter burde melde seg på.

– Bør tenke seg om

Panengstuen mener folk i bedrifter bør tenke seg om en ekstra gang.

– Noen ser på det de gjør som helt naturlig, og det er flott at det er naturlig for dem å være innovative. Men det de gjør kan fort være en inspirasjon for andre, og noe å løfte frem.

Panengstuen er imidlertid fornøyd med oppmerksomheten kampanjen har hatt.

–  Jeg syntes det har vært stort engasjement, med trøkk på sosiale medier. Det er tydelig at dette har vakt interesse i politiske miljøer og i industrien.

Nå håper hun at andre bedrifter kan se på andre og hent inspirasjon til å gjøre lignende ting. Panengstuen og de øvrige jurymedlemmene frem til 7. mai å finne frem til en vinner. Juryen består av representanter fra næringsliv, akademia, Storting og presse.

Teknisk Ukeblad er mediapartner for kampanjen "Norges smarteste bedrift".

Les også:

Her er 26 av de viktigste teknologiene fra oljebransjen  

Her sveiser robotene døgnet rundt

Industrien frykter nedbemanninger etter innstramminger i oljeselskapene

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.