OPP: Yara selger flere miljørelaterte produkter og får bedre marginer på alle varer. (Bilde: Yara International ASA)

Yara-vekst på miljø

  • Industri

Kvartalsrapport:

Les kvartalsrapporten her.

Svært gode marginer og fortsatt god etterspørsel etter gjødsel i de fleste markeder gir gode resultater for Yara.

Salget øker til industrimarkedet, drevet av miljøsatsing.

Solid opp

Etter årets tre første kvartal, har Yara et resultat etter skatt på hele 3.566 millioner kroner. I samme periode i fjor var resultatet 1.927 millioner kroner.

Yara opplyser at selskapet oppnår bedre marginer i år, selv om råvareprisene er steget. Ifølge Yara opplever jordbruket stramme tider, mens etterspørselen etter gjødsel øker.

Økte priser

Yara venter et fortsatt sterkt marked for jordbruksprodukter med ventet prisøkning på 15 prosent på matvarer. Gjødselproduksjon basert på nitrogen går for full kapasitet utenfor Kina.

Største markeder er Europa, Latin-Amerika og dernest Asia og Nord-Amerika.

Vokser utenfor EU

"Yara rapporterer et sterkt resultat for tredje kvartal med en betydelig marginforbedring for alle produktgrupper, og med sterk etterspørsel spesielt i Latin-Amerika og Asia, sier konsernsjef Jørgen Ole Haslestad i Yara i en pressemelding.

Gjødselleveranser gikk ned med 8 prosent sammenlignet med tredje kvartal i fjor da etterspørselen i Europa var sterk.

Miljø øker

Tallet er justert for bortfall av libysk urea og strukturelle endringer. Marginene økte for alle produktgrupper, med det største bidraget fra urea og nitrater.

Salgsvolumene i Industrisegmentet økte med 8 prosent, primært grunnet vekst i miljøprodukter. Yaras fabrikker produserte noe under normalnivå, slik selskapet har varslet.