Hovedkontoret til Volvo Aero i Trollhättan i Sverige. (Bilde: Volvo Aero)

SALG AV VOLVO AERO

Volvo Aero er solgt

Briter overtar eierskapet fra svensker. Det mottas med glede på Kongsberg.

AB Volvo har solgt datterselskapet Volvo Aero til britiske GKN for 6,9 milliarder svenske kroner.

Det opplyser Volvo i en pressemelding torsdag.

– Veldig god nyhet

Dermed gikk det slik det ble antydet her i Teknisk Ukeblad i mars, nemlig at det britiske industrikonglomeratet overtar den svenske produsenten av flymotorer og flymotordeler.

Les saken: Volvo flyr fra Kongsberg

Med på kjøpet er det norske datterselskapet Volvo Aero Norge som har 520 ansatte på Kongsberg.

– Etter en lang periode med rykter og spekulasjoner, er dette en veldig god nyhet, sier markedsdirektør Robert Grepperud til Teknisk Ukeblad.

Kjøperens datterselskap GKN Aerospace har rundt 10 000 ansatte fordelt på 25 anlegg rundt om i verden.

– I GKN får vi en eier som kjenner bransjen, og som kan bidra til å videreutvikle Volvo Aero, påpeker Grepperud.

Stor underleverandør

Det er også budskapet fra GKN-sjef Nigel Stein.

– Sammen vil GKN Aerospace og Volvo Aero være av verdens ledende underleverandører til flyindustrien, sier Stein i meldingen.

Volvo Aero-sjef Staffan Zackrisson påpeker at Volvo Aero nå blir en del av et selskap der flyteknologi er et av de viktigste satsingsområdene.

Det har ikke vært tilfelle fram til nå, noe også Volvo har vært helt åpen om.

I fjor høst offentliggjorde Volvo-sjef Olof Persson at AB Volvo ville kvitte seg med flydelproduksjonen for å konsentrere virksomheten på nyttekjøretøyer.

– Vi har hatt mange interessenter, men etter vår mening er det GKN som er i best stand til å utvikle Volvo Aero videre, sier Persson nå.

Volvo inn i 1998

Volvo Aero Norge ble stiftet som Norsk Jetmotor AS i 1987 - utskilt fra daværende Kongsberg Våpenfabrikk. Svenskene overtok eierskapet drøyt ti år senere.

Virksomheten ble tuftet på å produsere for F100-motoren til F-16, men leverer i dag komponenter til en rekke andre militære og sivile motorer.

For eksempel til F135-motoren i Norges kommende kampfly F-35, til F119-motoren i F-22, til verdens største sivile motorprogram CFM56 og til nykommeren GEnx som nettopp er levert på vingene til en B787 Dreamliner.

Les også: Elektrisk Saab neste år

Les også: – Elbil mindre miljøvennlig enn diesel

Les også: – Denne bilen må bli 100000 kroner billigere