POSITIVT: Bjørn André Hagen, systemarkitekt ved Kongsberg Maritimes avdeling Merchant Marine i Horten, har fått mange positive tilbakemeldinger for den nye K-Bridge. (Bilde: Tore Stensvold)
SIKKER: Direktør og kaptein Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund mener standardisering av skipsbrorsystemer kan øke sikkerheten.
INTEGRERT: Kongsberg Maritime har integrert sine skipsbrosystemer mot andre leverandører for å gjøre det enklerer for mannskapet på broa, opplyser direktør for prosjektavdelingen i Kongsberg Maritime i Horten, Bjørn Marthinsen. (Bilde: Tore Stensvold)

Vil standardisere skipsbroer

  • Industri

Kaptein og styrmenn overøses av informasjon på broa. Å skille viktig fra uviktig informasjon kan være avgjørende i kritiske situasjoner.

Norsk Sjøoffisersforbund mener det er på tide å standardisere. Behovet blir bare større og større. En moderne skipsbro er mye mer komplisert enn for bare noen år siden. All mulig informasjon er samlet på ett sted.

Alarmer går

– Hver leverandør har sin måte å presentere informasjon. Det blir altfor mye å forholde seg til når 16-17 alarmer går samtidig. Det blir nesten umulig å skille mellom hav som er viktig og hva som ikke er viktig informasjon, sier Hans Sande, kaptein og direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.

Temaet ble diskutert på Sjøsikkerhetskonferansen i Haugesund denne uka.

Det finnes mange ulike krav hvilket utstyr som skal finnes på en bro. I tillegg kommer det spesialønsker og krav fra rederier og operatørselskap.

Krever kloke hoder

-Noen kloke hoder må settes seg ned og se på hvordan vi skal unngå ”information overflow” på broer. Det er lenge siden det har vært noen prosjekter på dette, sier Sande.





Kongsberg Maritime har jobbet mye de siste par årene med å forbedre informasjonspresentasjonen på sine ulike systemer og utstyr.

Kurs og tilbakemeldinger

– Vi har lyttet intenst til alle offiserer og mannskap som har vært på kurs hos oss, sier Bjørn Marthinsen, leder av prosjektavdelingen i Merchant Marine i Kongsberg Maritime.

I tillegg har Kongsberg Maritime brukt eksperter på menneske- maskin-kommunikasjon og grafisk framstilling.

Ifølge selskapet har over 50 prosent av verdens styrmenn og kapteiner fått opplæring i simulatorer fra Kongsberg.

Respons

-Vi har jobbet mye med å lage symboler og bruk av farger for å skille viktig fra uviktig informasjon i skjermbildene. Skjermene kan enkelt splittes og vise flere, ulike bilder, etter behov, sier systemarkitekt Bjørn André Hagen.

Han har allerede demonstrert den nye K-Bridge med integrerte systemer på Norshipping og andre steder.

– Responsen har vært over all forventning sier han.

Integrering

Kongsberg Maritime har fått flere viktige leverandører av tredjeparts utstyr til å bruke de samme symboler og farger slik at integreringen skjer sømløst for offiserene på skipene.

Norsk Sjøoffisersforbund ser på Kongsberg Maritimes utvikling som et skritt i riktig retning. Innen offshore spesialskip er det også samarbeid i retning av standardisering, ifølge Sande.

-Ethvert forsøk på standardisering som enkelte leverandører har gjort, er bra og kan bedre sikkerheten til sjøs, sier Sande.