(Bilde: Håkon Jacobsen)
(Bilde: Håkon Jacobsen)
(Bilde: Håkon Jacobsen)
(Bilde: Håkon Jacobsen)
(Bilde: Håkon Jacobsen)
(Bilde: Håkon Jacobsen)
(Bilde: Håkon Jacobsen)

JOTUN-FABRIKKEN I SANDEFJORD

- Verdens mest teknologiske malingsfabrikk

Jotun produserer maling på autopilot.

Jotun

Jotun ble startet av Odd Gleditsch i 1926 og eies i dag av Gleditsch-familien (54 %) og Orkla (42,5 %).

Jotun utvikler, produserer, markedsfører og selger maling til hjem, på hus og
bygninger, på skip og i industrien. Driftsinntektene var 10,7 milliarder i fjor.

Konsernet er til stede i mer enn 80 land og har 39 produksjonsanlegg fordelt på alle kontinenter. Totalt 77 prosent av driftsinntektene kommer fra virksomheter utenfor Norge.

 

SANDEFJORD: For med den nyåpnede malingfabrikken til en halv milliard kroner i Sandefjord har konsernet gjort den største enkeltinvesteringen i sin 86 år lange historie.

– Vi vurderte produksjon i logistikksenter i Skandinavia. Vi så på fordeler og ulemper med dette og kom fram til at det er økonomiske og markedsmessige grunner til å satse her. Vi tror vi får en sterkere posisjon i markedet når vi produserer i markedet, sier Jan Helge Eriksen, direktør for produksjon og logistikk.

Kvalitet koster

Bakgrunnen for 500 millioners-prislappen er de høyteknologiske løsningene på fabrikken, løsninger som ikke finnes i noen andre av Jotuns fabrikker.

Akkurat hva løsningene dreier seg om vil Eriksen holde hemmelig av konkurransehensyn. Likevel avslører han at automasjon og fleksibilitet er stikkord.

– Vi hadde som grunnfilosofi å legge papirresepten bak oss og legge alt inn på prosess­styringssystemet. Vi bruker automatiserte løsninger som vi ikke har tatt i bruk tidligere, samtidig som vi raskt kan produsere det markedet etterspør, sier han.

Løsningene skal altså føre til at fabrikken opparbeider seg et mye mindre lager og får malingen raskere ut i markedet.

Article1780_Image3086.jpg

Les også:

Jotun tør ikke markedsføre nano

Jotun vokser over hele verden 

Store forandringer

Det er også andre fordeler.

Den årlige produksjonskapasiteten øker fra 45 til 80 millioner liter, energiforbruket blir 50 prosent lavere enn i den gamle fabrikken, CO2-utslippene fra interntransport reduseres med 80 prosent, mens det blir mulig å redusere kjemikaliebruken og gjenvinne avfall.

Fabrikken går i de neste månedene gjennom avsluttende tester, og dermed vil snart kjente merkevarer som Drygolin, Lady og Sens rulle over samlebåndene.

Selv om det blir slutt på produksjon av coating­-produkter til skip og industri, åpnes det for ny produksjon av sparkel og brekkfarger.

– Vi har verdens mest teknologiske maling­fabrikk her i Sandefjord nå, sier Eriksen.

Utlandet er viktig

Selv om det satses her i Norge, er Jotun klare på at malingsproduksjon i utlandet er veldig viktig for selskapet fremover. Det er kanskje ikke så rart når 80 prosent av de ansatte er stasjonert i utlandet.

Bare de neste ti årene skal rundt 30 nye fabrikker reises, alle med en prislapp på mellom 150–550 millioner kroner.

Investeringstakten ligger altså på om lag én milliard i året.

– Midtøsten og Asia er de største markedene våre. Asia blir nok det største etter hvert. Det vokser vanvittig, og vi er med på den veksten, sier Wenche Heggem, konserndirektør for Jotuns tekniske avdeling.

Den store veksten gjør at de trenger flere folk.

– Vi bygger i så stor fart at vi trenger infrastruktur som ikke var der tidligere. Vi leter etter mennesker som kan hjelpe oss med dette og har derfor flere åpne stillinger som skal besettes, sier Heggem.

Les andre saker om norsk industri:

Gjennombrudd for Tomra i Japan

Ny teknologi skal gi friskere fisk

Flygende spion veier 16 gram

Papirindustriens død blir andres brød