GJENBRUK: Den kunstige vollen som er bygget opp mot sjøen er laget av massene som var under Shell-raffinerinet. Det lages en turvei som går forbi LNG-fabrikken. (Bilde: Anders J. Steensen)

– Verdens beste på LNG

  • Olje og gass

LNG i Risavika

  1. Rågassen. inneholder ca. 2 prosent CO2, må ned i 0,01 prosent.
  2. Gassen kommer fra Kårstø til Risavika i et 50 km langt sjørør (Rogass)
  3. Trykket på gassen reduseres til 110 bar og gassmengden måles
  4. Gassen må tørkes og renses for CO2 før LNG-prosessen
  5. CO2 fjernes i en aminprosess

LNG-produksjon:

  1. Gassen sendes gjennom varmevekslerne for forkjøling, væskedanning og underkjøling som kjøler den ned til flytende form.
  2. En to trinns kjølekompressorer driver kjølemediet.
  3. Kjøleprosessen reduseres temperaturen på gassen fra ca. 20 til minus 163 grader celsius, og den blir til LNG.
  4. Lagertanken har plass til 27 000 m3 LNG.
  5. Produksjonskapasitet: 300 000 tonn LNG.

RISAVIKA: CO 2-utslippene fra den nye LNG-fabrikken (flytende naturgass) tilhørende Skangass i Risavika vil være minimale. Bare ved oppkjøring av anlegget og ved eventuelle feil i produksjonen vil den 72 meter høye fakkelen være tent.

– Vår fakkel vil brenne helt rent. Her vil vi ikke få noen soting som i Hammerfest. Årsaken at vi har ren gass og ikke brønnstrøm med mange tyngre komponenter inn på anlegget, forteller teknisk direktør Kenneth Olsen.





Svært høy virkningsgrad

En annen årsak til at det fakles lite er at all gass som fordamper fra lagertanken føres tilbake til gassnettet i Rogaland.

En annen årsak til at det fakles lite er at all gass som fordamper fra lagertanken føres tilbake til gassnettet i Rogaland. MILJØVENNLIG: - Vårt anlegg bruker ikke naturgass, vi baserer oss på el-kraft. Dermed får vi en virkningsgrad på hele 97,5 prosent på LNG-anlegget, sier Bjørn Torkildsen. Anders J. Steensen

– I og med at vi har elektrisk drift av anlegget så forbrenner vi ingen naturgass for å drive LNG-fabrikken. Resultatet er at i forhold til energimengden vi har gjennom anlegget, både i form av naturgass og elektrisk energi så er virkningsgraden på hele 97,5 prosent. Vi tror at det ikke eksisterer anlegg verden rundt som er bedre enn dette, sier administrerende direktør Bjørn Torkildsen.

LUKKET: Lagertanken i betong består av flere lag, slik at eventuell gass som frigjøres inne i tanken fanges opp og ledes til det lokale gassnettet. Anders J. Steensen

Østersjøen

Totalt investerer Skangass 1,5 milliarder kroner i LNG-fabrikken. Hele budsjettet er på ca. fire milliarder som også omfatter skip til å frakte LNG pluss mottaksterminaler.

– Vi har allerede solgt 40 prosent av gassen. Markedet for vår LNG er Norge og Sverige. Vi ser også mot Baltikum, forteller Torkildsen.

Skangass eies med 60 prosent av Lyse og 50 prosent av investeringsselskapet Celsius. Skangass i sin tur eier 60 prosent i Nordic LNG. Den andre eieren er I.M. Skaugen som også er de som skal drive LNG-båtene som skal i fart på Nordsjøen og Østersjøen. Det er Nordic LNG som selger gassen.

– Våre kunder er i hovedsak industrielle kunder. Utfordringen ligger i Sverige, hvor det er uklart hva regjeringen ønsker med sin energipolitikk. I prinsippet bruker de ikke naturgass, men i gavnet så bygger de ut og klargjør for bruk av naturgass, sier Torkildsen.

HVER 5. DAG: Det er beregnet at det kommer en kysttanker inn hver 5. dag for å fylle LNG. Totalt kan det fraktes 300 000 tonn LNG ut hvert år. Anders J. Steensen

Hyllevarer

Selve prosessen i anlegget leveres fra Linde som også leverte anlegget til Melkøya.

KONVENSJONELT: - Vi har kjøpt hyllevarer, sier Kenneth Olsen. Anders J. Steensen
– Det er en stor forskjell fra Melkøya. Vi bruker "state-of-the-art"-standardteknologi. Dette er industrielle hyllevarer. I forhold til andre anlegg, har vi også varmevekslere i rustfritt stål i stedet for aluminium. Det gir bedre virkningsgrad, forteller Olsen.

Tidlig inn med driftspersonell CO2-RENSING: Aminrenseanlegget for å fjerne CO2 fra gassen. Anders J. Steensen

Tidlig inn med driftspersonell

Når anlegget starter opp i august, dersom mekanisk ferdigstillelse og uttesting går etter planen, skal anlegget kjøles ned med egenprodusert LNG. Allerede nå er driftspersonellet integrert i organisasjonen som skal fullføre og klargjøre LNG-fabrikken for produksjon.

– Vi har ansatt folk med lang erfaring fra å drive gassanlegg. Til sammen vil folkene våre ha erfaringsoverføring på mer enn et år i forbindelse med oppstarten. For å få så god drift som mulig har vi kjøpt inn en prosessimulator som driftsfolkene våre kan trene på i åtte måneder innen vi kommer i drift, forteller Olsen.

I HØYDEN: Fakkel og kjøletårn. Anders J. Steensen

Sikkerheten først

Under hele prosjektet har det vært mye støy rundt etableringen av LNG-fabrikken i Risavika. Dette har stort sett vært på grunn av sikkerheten rundt LNG og eksplosjonsfaren.

– Vi har fokusert på sikkerhet under hele prosjektet. Vi har til og med kjøpt inn en last med LNG som vi har antent sammen med brann- og redningskorpset for å se hvordan det vil fortone seg. Det viste seg å være liten fare forbundet med dette. Dessuten har vi konstruert den store lagertanken slik at den er helt lukket. Avkok eller lekkasjer fra den innvendige lagertanken vil fanges opp og sendes i rør inn i gassystemet her på Jæren, forteller Torkildsen.

ÅTTE MANEDER: I august skal alt være klart til å starte produksjonen av LNG fra Skangass. And\ers J. Steensen