Den nye redningsdrakten til Helly Hansen, SeaAir, kjøler oljearbeiderne i varme helikopterkabiner, men forvandles til en isolerende varmedress hvis brukerne havner i sjøen. (Bilde: Helly Hansen)
Glade prisvinnere fra SINTEF som utviklet en redningsdrakt som både varmer og kjøler: Helly Hansen SeAir. Fra venstre: Arne Røyset, Hilde Færevik, Frode Strisland, Kristrine Holbø, Jarl Reitan og Randi Eidsmo Reinertsen. (Bilde: SINTEF / Gry Karin Stimo )

Varmedressen redder og kjøler

  • Industri

Drakten er utviklet med tanke på helikoptertransport til oljeinstallasjoner ute i havet.

Inne i helikoptrene blir det varmt. Da trengs det kjøling. Men må helikopteret nødlande i havet, må redningsdrakten holde personene tørre og varme.

Denne tilsynelatende umulige kombinasjonen har forskerne løst.

Kjølig fornemmelse

Et viktig element i utvikingen var et kommersielt tilgjengelig tekstil med små innvevde kapsler. Disse er fylt med mikroskopiske partikler som består av en spesialutviklet parafinvoks.

Hvis brukernes hudtemperatur overstiger 28 grader Celsius, går voksen over fra å være fast til å bli flytende.

Varm parafin

Parafinen "suger" til seg varmen fra kroppen, som dermed kjøles ned. Havner personer i sjøen, vil den oppmagasinerte varmen i parafinen isolerer og avgi varme når den går over til fast form igjen.

Denne løsningen har gitt de seks forskerne SINTEFs pris for fremragende forskning 2008.

LuftVann

Helly Hansen produserer drakten, som går under navnet Helly Hansen SeaAir. Ifølge juryen som kåret vinneren, har drakten styrket produsentens posisjon som verdensledende leverandør av overlevingsdrakter.

For å komme fram til drakten, kombinerte forskeren kunnskaper fra feltene fysiologi, design, materialkunnskap og IKT.

Prisvinnerne er Hilde Færevik, Kristine Holbø, Jarl Reitan, Arne Røyset, Frode Strisland og Randi Eidsmo Reinertsen.