TESTET: Rederiet er svært fornøyd med Normand Oceanics sjøegenskaper, som gir gode arbeidsforhold for mannskapet på opptil 140. (Bilde: STX OSV)

Utvider med stort konstruksjonsskip

  • Industri

Normand Oceanic

  • Rederi: Solstad Shipping
  • Design: Aker OSCV 06L CD
  • Verft: STX Brattvåg
  • Lengde: 156,9 meter
  • Bredde: 27 meter
  • Dødvekt: 11300 tonn
  • Brottonn: 16231
  • Dekksplass: 2.100 m²
  • Lugarplass: 140
  • Dynamisk Posisjonering: Kongsberg, DP III
  • Framdrift: 2 x 3.000 kW og 1 x 4.000 kW
  • Thrustere: 2x1.500 kW + 2x1.900 kW baugthruster

Solstad Offshore utvider dermed flåten med sitt hittil største konstruksjonsskip.

Normand Oceanic er bygget med STX-design OSCV 06L CD. Fartøyet på 157 meters lengde og 27 meters bredde, er utstyr med en 400 tonns offshorekran.

Det store konstruksjonsskipet på 16.511 bruttotonn og med plass til et mannskap på 140 personer, har gjennomgått flere tester både til kai og på sjøen.

TUNGLØFT: Med en dekkskran på 400 tonn og over 2.000 m2 i dekksareal, er Normand Oceanic et stort og efektivt konstruksjonsskip.
TUNGLØFT: Med en dekkskran på 400 tonn og over 2.000 m2 i dekksareal, er Normand Oceanic et stort og effektivt konstruksjonsskip. STX OSV

Gode arbeidsforhold

Rederiet er svært fornøyd med skipets egenskaper. Skipet er støy- og vibrasjonssvakt og har gode arbeidskapasiteter, ifølge rederiet.

– Dette kommer mannskapet til gode ved bedre arbeidsmiljø og omgivelser, skriver Solstad Offshore i en pressemelding.

Skipet ble døpt i Ålesund lørdag 2. april.

Administrerende direktør Lars Peder Solstad påpekte da at Normand Oceanic så langt er det største skipet som er bygd av Solstad Offshore.

Langsiktig satsing

– Skipet innebærer en framtidsrettet satsing innenfor vårt marked. Vi er glade for å kunne utvide flåten vår med nok et moderne og avansert konstruksjonsskip, og ser frem til å sette skipet i drift. Vi vil også rose STX OSV for godt samarbeid og for å ha gjennomført byggeprosjektet i henhold til plan, sa Solstad.

Skipet er designet av STX OSV Design i Ålesund. Skroget ble sveiset ved STX' skrogverft i Tulcea, Romania og utrustet i Brattvåg.