KONKURRANSE: Kjemikalieskipet Stolt Island er bygd ved STX Florø. Verftet har bare noen få skip igjen å bygge, og sliter med at spanske verft underbyr dem. Norge kan komme til å saksøke Spania for ulovlig verftsstøtte.

Truer med søksmål

  • arkivnyheter

Spanske verft leverer så lave anbud på juiceskip at Norge mistenker dem for å motta ulovlig statsstøtte.

Nå truer Norge med søksmål, skriver Aftenposten.

For norske verft taper arbeidsplasser. Koreanske STX permitterer nå 30-40 medarbeidere i Florø.

Spanjolene langt billigere

Verftet i Florø konkurrerer om et juiceskip til 1,6 milliarder kroner. Også Bergen Group er med i denne konkurransen.

Men spanske verft kommer med bud som er 25-30 prosent lavere enn de norske, ifølge bransjeorganisasjonen Norsk Industri.

- Vurderer å saksøke

- Norske myndigheter vurderer muligheten for å gå til sak mot spanske myndigheter. Vi kan ikke akseptere at norske verft skal tape kontrakter på grunn av ulike regler for finansiering av skip. Det finner jeg svært provoserende, sier statssekretær Rikke Lind i Nærings- og handelsdepartementet.

Men før Norge kan gå til sak, må man undersøke om det spanske finansieringssystemet er ulovlig i forhold til EØS-reglene.

Rikke Lind, statssekretær NHD
Men før Norge kan gå til sak, må man undersøke om det spanske finansieringssystemet er ulovlig i forhold til EØS-reglene. VIL SAKSØKE: - Norske myndigheter vurderer muligheten for å gå til sak mot spanske myndigheter, sier statssekretær Rikke Lind. Hun vil ikke akseptere at norske verft taper kontrakter til spanske verft på grunn av ulike regler for finansiering av skip. Solum, Stian Lysberg

- Regjeringen Stoltenberg vil arbeide knallhardt mot subsidiering på alle nivåer, sier Rikke Lund.

Fikk bot i 2004

Også tidligere har Norge og Spania kranglet om statsstøtte. I 2004 fikk spanske verft 4 milliarder norske kroner i bot fra EU for ulovlig statsstøtte i årene 1999 og 2000. Spania er også blitt pålagt å endre støtteordningene.

Norsk Industri mener spanjolene fortsatt bruke sitt "tax lease"-system til å yte verftsstøtte i strid med EU-reglene.

STX Florø skal levere tre kjemikalieskip i år, deretter har de ikke mer å gjøre.