LNG-TALSMANN: Salgsdirektør Johannes Martinsen i Wärtsilä Ship Power Norway mener duel fuel-motorene er ideelle også for fiskefartøy. (Bilde: Tore Stensvold)
FERSK FISK: ¿Voyager¿ er tegnet av Wärtsilä Ship Design og utstyrt med hovedmotor fra Wärtsilä Ship Power Norway. (Bilde: Wärtsilä)
FÆRØYFISK: ¿Tróndur i Gøtu¿ er tegnet av Wärtsilä Ship Design, og både hovedmotor, hjelpemotorer og propeller er merket Wärtsilä. (Bilde: Wärtsilä)

Tror på LNG for fiskebåter

  • Industri

Skipsdesignere i Wärtsilä, tidligere Vik Sandvik, ser et stort potensial i fiskeriflåten.

Det er den norske delen av finske Wärtsilä som Positiv markedsutvikling

– Vi tror på høyere takt i fornyelsen av fiskeflåten nasjonalt og internasjonalt i årene som kommer, blant annet med bakgrunn i større risikovilje blant finansinstitusjonene og samling av fiskekvoter større enheter, sier markedsdirektør Egil Sandvik i Wärtsilä Ship Design.

Nye krav

Salgssjef Johannes Martinsen i Wärtsilä Ship Power Norway mener at fiskeflåten kan møte framtidige miljøkrav med naturgass.

– LNG-drift av fiskebåter kommer til å bli mest vanlig, både som følge av strengere utslippskrav og av hensyn til økonomi. I Wärtsilä har vi den kompetansen og de ressursene som trengs for å gi fiskebåtrederiene innovative løsninger av høy kvalitet. Vi satser på fiskerisektoren, sier Martinsen.

Wärtsilä står bak design og motorleveranser til to store fiskebåter som er nylig er levert.

Dansk dominans

Den 75,4 meter lange ”Voyager” forlot Karstensens Skibsværft i Skagen i Danmark og seilte til Kilkeel i Nord-Irland forrige uke. Eierne av fiskebåtrederiet, Arnold og Robert McCullough, fikk i 1999 levert sin første “Voyager” fra Flekkefjord verft, også da med design og utstyr fra Sunnhordlands-bedriftene, opplyser Wärtsilä en pressemelding.

– Det er morsomt når rederne kommer tilbake og ber om nye leveranser. Det er det beste beviset vi kan få på Wärtsiläs konkurransekraft når kundene gjør sine vurderinger av pris og kvalitet, sier Sandvik

Færøysk fisk

Samme verft leverte tidligere i år den 81,6 meter lange tråleren ”Tróndur i Gøtu" til det færøyske rederiet P/F Hvamm. Fartøyet var designet av Wärtsilä Ship Design, og både hovedmotor, hjelpemotorer og propeller er merket Wärtsilä. ”Tróndur i Gøtu” deltar i fangst av pelagisk fisk.

Hybrid olje-fisk

Wärtsilä Ship Design har også tegnet et kombinert fiskefartøy og offshoreskip, Christina E, som også bygges ved det danske Karstensens Skibsværft. Skipet er bestilt av det norske rederiet Sævik & Ervik i Fosnavåg. Skipet skal kunne benyttes både til fiske og ulike oljeoppdrag, deriblant ROV-baserte tjenester.

Fiskefartøy får sylinderformete lastetanker som også konstrueres som trykktanker. Dette gjør at fisken suges ut av trålen med vakuum, og losses ved å sette trykk på tankene. I maskineriet skal hjelpemotorene bare benyttes når det er behov for stor fart og fartøyet ikke driver fiske.

FoU

– I vårt design er det også lagt til rette for spesielle lugarbekvemmeligheter med tanke på forskere på spesialoppdrag, sier Sandvik, ifølge meldingen.

Skipet utstyres med senkekjøl med elektronisk utstyr for havforskning.

Sparer drivstoff

Det irske fiskefartøyet Voyager er utstyrt med en Wärtsilä 16V32 hovedmotor med effekt på 8.000 kW. Skipet er også utstyrt med to-trinns gir fra Wärtsilä som gir mulighet for økonomisk drift av skipet i alle driftskondisjoner.

Propell og dyse (HR-dyse) er også levert av Wärtsilä. Erfaringen fra en rekke installasjoner er at HR-dysen sammen med tilpassete propellvinger øker slepekraft og ”thrust” i frifart med 5 til 10 prosent. Dette tas ut i redusert drivstofforbruk og gir dermed en miljøgevinst.