Chevrolet Volt står øverst på handlelista til GE. Selskapet, som er et av verdens aller største, skal kjøpe 12 000 eksemplarer. (Bilde: GM)

Tidenes elbil-bestilling

Det er sannsynligvis den største elbilbestillingen som er lagt inn noen gang når General Electric (GE) nå skal handle 25 000 ladbare biler.

GE skal anskaffe elbilene innen 2015, melder selskapet i en pressemelding.

Kjøper 12 kV

I første omgang skal GE kjøpe 12 000 biler fra General Motors (GM). Nærmere bestemt den ladbare hybriden Chevrolet Volt som nå er i ferd med å settes i serieproduksjon og lanseres for ordinært salg i USA.

Første Ampera rullet ut

8 fabrikker skal få Volt på veien

Volt selges i USA for drøyt 32 780 dollar, 200 000 kroner, etter at den statlige subsidieringen på 7 500 dollar er trukket fra.

GE skal bruke elbilene selv og i sin virksomhet der de bestyrer bilflåtene til 65 000 flåtekunder.

GE har selv 30 000 biler. Minst halvparten av disse skal erstattes med ladbare biler i løpet av fem år.

Chevy Volt er i ferd med å lanseres for ordinært salg i USA. Foto: GM

Ser penger i elektrifisering

Med sin satsing på elbilinfrastruktur, har GE naturligvis selv stor interesse av å bidra til utbredelsen av disse bilene. Satsingen dreier seg blant annet om å utvikle teknologi for såkalte intelligente strømnett (smart grid), kretsbeskyttelsesutstyr, transformatorer og deres egen ladestasjon Wattstation.

– Elbilteknikken er her og er klar for å tas i bruk. Vi ser fram imot konverteringen sammen med partnere som GM og våre flåtekunder. Ved å elektrifisere vår egen flåte kan vi påskynde utviklingen, øke bruken og flytte elbilen fra forventning til handling, sier GEs administrerende direktør og styreformann, Jeff Immelt i pressemeldingen.

GE anslår at det voksende elbilmarkedet vil gi dem 500 millioner dollar i økte inntekter i løpet av de kommende tre år. Andre deler av automotiveindustrien ser verdien i at GE blir en pådriver for elektrifisering som igjen kan bidra til å redusere prisene på de i dag svinedyre batteriene og kraftelektronikkomponentene.

– Batteriprisen er elbilens bremsekloss

Nytt elbilprogram

GE er også i ferd med å etablere to såkalte erfarings- og opplæringssentre for å gi elbilkunder, ansatte og forskere tilgang til elbiler og tilknyttet teknologi. Her skal også elbilene evalueres og demonstreres etter hvert som flere av de store bilprodusentene får ladbare biler ut på markedet.

Det ene senteret kommer til å ligge utenfor Detroit, i Van Buren Township i Michigan, og det andre blir tilknyttet GEs hovedkontor for Capital Fleet Services-virksomheten i Eden Prairie i Minnesota.

Flere sentre kommer til å presenteres i løpet av 2011, varsler GE.