TAR TAK: Valmet Automotive skal produsere 32 Think City om dagen når produksjonskapasiteten etter hvert økes. I dag er takten cirka ti biler per dag. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Think: Utflagging ga utvikling

  • Industri

Valmet Automotive

  • Eies av Metso Group som har rundt 28.000 ansatte og omsatte for fem milliarder euro i fjor
  • Holder til i Nystad (Uusikaupunki på finsk) som ligger på sørvestkysten av Finland, sju mil nordvest for Åbo (Turku)
  • Startet bilproduksjon i 1968 med Saab 96 og 99. Senere har fabrikken produsert flere Saab-modeller i tillegg til blant annet Talbot, Lada Samara og Opel Calibra.
  • Fikk produksjonskontrakt på Porsche Boxster i 1997, og senere takversjonen Cayman, og har de siste 13 årene produsert 200.000 slike sportsbiler
  • Startet i desember i fjor produksjon av elbilen Think City og den danske elektriske golfbilen Garia, og skal i desember i år starte produksjon av den amerikanske ladbare hybriden Fisker Karma


Think City-utvikling

  • I mai starter levering av de første versjonene med litium-ionebatterier fra Enerdel
  • I fjerde kvartal starter produksjon av den såkalte 2+2-varianten. Ifølge selskapet skal personer opp til 14 år kunne sitte komfortabelt i baksetene
  • Neste år skal den dessuten lages med høyreratt og elektronisk stabilitetskontroll (ESP)
  • I første kvartal 2011 starter produksjonen i USA. Elbilen skal lanseres på det amerikanske markedet i høst, men i første omgang blir dette med 500 biler produsert i Finland
  • Den amerikanske versjonen blir kun tilgjengelig med litium-ionebatterier fra Enerdel. Den nye aksjonæravtalen gir denne produsenten eksklusivitet ut 2012. Andre forskjeller fra den europeiske blir blant annet at den utstyres med en 50 kW-motor for å tilfredsstille amerikanske krav til hurtigere akselerasjon inn på motorveier og et annet airbagsystem
  • Ifølge Think-ledelsen er den kontinuerlige utviklingen av den elektriske drivlinja på dagens modell tenkt overført til neste modell som skal produseres fra tredje kvartal 2012. Den nye elbilen skal ha om lag samme størrelse som dagens modell


Batteriene

  • Kjemien i litium-ionebatteriene fra EnerDel er basert på en mangan-koboltoksidkatode og en karbonanode. Batteriet består av 384 prismeformede celler pakket i 2x2 parallellstrenger. Nominell spenning er 345 V, sammenlignet med 371 V for Zebra-batteriene
  • Det skal ikke være noen merkbar forskjell i hvordan Think City oppleves å kjøre med de to batterialternativene. Den mest merkbare forskjellen er at litium-ionebatteriene ikke tappes når bilen står lenge uten å brukes, slik Zebra-batteriene blir. Dette batteriet opererer med en temperatur på 260-360 grader celsius
  • Dessuten vil litium-ionebatteriene kunne hurtiglades. Think samarbeider med AeroVironment (AV) i USA om å teste hurtiglading basert på TEPCO-protokollen. AV har lisens på denne japanske ladeprotokollen som er utviklet av Tokyo Electric Power Company
  • Batteripakken har en kapasitet på 22,7 kWh og veier 272 kilo. Altså 28 kilo tyngre enn Zebra-batteriene (saltnikkel) som den produseres med i dag (244 kg). Energitettheten er henholdsvis 100 Wh/kg for batteriene fra Mes-Dea og 84 Wh/kg for EnerDel-pakken
  • Think oppgir en rekkevidde på 160 kilometer med begge batteriene. I motsetning til 180 kilometer som tidligere var den offisielle rekkevidden på Zebra-versjonen. Nå er bilene omprogrammert slik at den såkalte tilgjengelige energien fra Mes-Dea Zebra Sodium Z36-batteriene er 23/24 kWh. Tidligere oppga Think 28 kWh for det samme batteriet


NYSTAD: Kraftige 2,9- og 3,4-liters boxer-motorer monteres inn i hekken på karosserier som selv dem uten bilinteresse lett gjenkjenner som Porscher. Valmet Automotive i Nystad i Finland er de eneste utenfor Tyskland som er betrodd å skru sammen sportsbilene.

Valmet Automotive: – Elbiler er framtida vår

I nabohallen går det i plastkarosserier og litt mer beskjedne ytelser: Elmotorer på 35 kW. Her har finnene siden desember i fjor produsert elbilen Think City.

– Vi har funnet oss en kvalitetsprodusent. Det merket vi godt allerede på de første bilene, sier Think-sjef Richard Canny til Teknisk Ukeblad.

NYANSETTER: Thinksjefen Richard Canny regner med å ansette 30-50 ingeniører i løpet av året.
– Vi har funnet oss en kvalitetsprodusent. Det merket vi godt allerede på de første bilene, sier Think-sjef Richard Canny til Teknisk Ukeblad. NYANSETTER: Thinksjefen Richard Canny regner med å ansette 30-50 ingeniører i løpet av året. Per Erlien Dalløkken

Fra produksjonslinja ble flyttet fra Aurskog til Nystad i oktober/november i fjor, gikk det ikke mange ukene før produksjonen var i gang. Linja er omtrent identisk med den norske, bortsett fra at antall arbeidsstasjoner er økt fra 12 til 14.

I dag ligger produksjonstakten på ti biler om dagen. Med full kapasitet kan det rulle 32 elbiler ut fra Valmet-fabrikken hver dag. Et nivå Canny regner med å nå så snart komponenttilgangen blir som ønsket.

Nytt utviklingssenter

«Norge skusler bort sitt elbilforsprang og sender miljøteknologisk kompetanse ut av landet». Det var mantraet da Think i fjor høst så vidt reddet seg fra konkurs og flyttet elbilproduksjonen fra Aurskog i Akershus til Nystad på sørvestkysten i Finland.

Så galt har det ikke gått. Tvert imot ser antall ingeniørårsverk ut til å bli større enn noen gang på norsk jord.

I løpet av våren og sommeren skal Think utvide hovedkvarteret på IT Fornebu utenfor Oslo. Det vil si at all Think-aktivitet forsvinner fra Aurskog for godt. I tilknytning til dagens lokaler på Fornebu etableres et nytt utviklingssenter, slik at alle ingeniører og all administrasjon i Think nå for første gang samles under ett tak.

Og mer plass kan behøves: I løpet av det kommende året skal elbilselskapet ansette 30-50 nye, anslår Richard Canny.

– Vi bruker uttrykket «elbilspesialister», men de fleste av dem vil trenger vil være ingeniører, bekrefter direktøren.

PÅ UTSTILLING: Finskbygde, men norskregistrerte, Think City foran en motorkanonbåt i Nuoli-klassen som ligger utstilt ved marinemuseet i Åbo, Forum Marinum.
PÅ UTSTILLING: Finskbygde, men norskregistrerte, Think City foran en motorkanonbåt i Nuoli-klassen som ligger utstilt ved marinemuseet i Åbo, Forum Marinum. Per Erlien Dalløkken

God stemning i ingeniørkorpset

Tekna-tillitsvalgt Lars Johansen i Think er svært glad for den annonserte utvidelsen.

– Det har to positive elementer i seg. Det ene er at vi skal ansatte nye folk som skal jobbe med utvikling. Samtidig planlegger vi å få bedre fasiliteter her. Vi kommer til å få installert testrigger for hele drivlinjen og litt på helbil. Dermed får vi mye bedre muligheter til å drive utvikling og validering og vi vil bli bedre i stand til å være i front, sier Johansen.

Samtidig synes Johansen det er synd at Think ikke lenger har produksjon i Norge.

– Det er trist at vi mistet fabrikken. Mange mistet jobbene sine og vi i utviklingsavdelingen får større distanse til produksjonen. Det blir vanskeligere å se hvordan det vi utvikler ser ut i produksjon. På den annen så var det en nødvendighet. Valmet er kommet inn på eiersiden. Det er en sterk industriell partner, som er veldig god til å produsere biler, sier Johansen.

Ifølge ham er stemningen i Think god om dagen.

– Det er ikke mulig å sammenligne med hvordan det var for ett år siden. Nå er vi i produksjon og kan levere biler til kundene. Det er en svært god stemning i ingeniørkorpset i alle fall.





– Riktig investering

Thinks nye eiere er ved siden av kontraktsprodusenten Valmet Automotive og Ener1, morselskapet til batteriprodusenten EnerDel, det statlige investeringsselskapet Investinor som eier 5,8 prosent av Think etter at de gikk inn med 20,7 millioner kroner i august i fjor. Mange reagerte på at Investinor gikk inn, samtidig som det ble varslet at Think skulle flagge ut produksjon til Finland.

Kommunikasjonsansvarlig Rune Sævik mener fremdeles det var riktig å gå inn i Think.

– Ja, definitivt. Investinors oppdrag er å investere i norske selskap som er i vekst eller ekspansjonsfase og utvikle dem med aktivt og kompetent eierskap. Når tiden er inne, skal vi selge oss ut med god avkastning – det kommer vi til å gjøre med Think også. Vi ser på dette som en meget lovende investering, sier Sævik.

Han trekker frem at en sentral del av Investinors mandat er å bidra til å gjøre norske bedrifter internasjonalt konkurransedyktige.

– I Thinks tilfelle må produksjonen av bilene skje der det er forretningsmessig riktig å gjøre det. Produksjonen i Norge var lagt ned før Investinor investerte i Think, selskapet var i skifteretten og forhandlet for å unngå konkurs. Vi har altså ikke flyttet arbeidsplasser ut av landet, vi har tvert imot vært med på å legge til rette for en forsterket satsning innenfor Thinks strategiske kjerneområder, sier Sævik.

LITT FINSK: Think City er blitt produsert i litt over tre måneder i Finland og får folk til å stoppe opp når den står parkert på torget i Åbo.
LITT FINSK: Think City er blitt produsert i litt over tre måneder i Finland og får folk til å stoppe opp når den står parkert på torget i Åbo. Per Erlien Dalløkken

Kjernekompetansen

Canny påpeker at det er produksjonen – sluttmonteringen – som er flagget ut. Ikke utviklingen. Tvert imot utvides denne satsingen i Norge.

Ifølge teknologidirektør Egil Mollestad er målet nå å styrke kjernekompetansen i Think, altså det som handler om elbilkomponenter og kobling mot infrastrukturen. Innenfor de mer tradisjonelle bilfagene som chassis, interiør og eksteriør akter Think fortsatt å kjøpe tjenester utenfra.

I det nye hovedkvarteret settes det blant annet opp en ny lab for drivsystemer, testing og validering. I tillegg er selskapet i samarbeid med Institutt for energiteknikk (IFE) straks operative med en ny lab for testing av levetiden på litiumionebatterier på Kjeller.

Selskapet vil også holde seg med en utviklingsavdeling i tilknytning til den kommende amerikanske fabrikken. I USA jobber Think blant annet med hurtiglading og det som har med intelligent tilkobling til strømnettet å gjøre, såkalt Vehicle to grid (V2G).

Think har alt mottatt 28 millioner dollar i ulike støtte- og låneordninger i USA. I løpet av den nærmeste framtid avgjør det amerikanske energidepartementet (DOE) hvorvidt de vil låne ut 80 prosent av kapitalen som trengs for å bygge opp den nye fabrikken i Elkhart, Indiana.





Tror fortsatt på Think

Bransjesjef Knut Solem i Norsk Industri har selv vært med på å utvikle Think, i tiden før bilen ble solgt til Ford.

– Vi gjorde bilen om fra en bil satt sammen av enkeltkomponenter til å lage den av delsystemer. Vi fikk Lotus i England til å pakke det sammen. De gjorde engineering og design sammen med vår stab og våre designere. Designerne er de samme som i dag. Det er flinke folk og bilen ble så fin at Ford kjøpte den, sier Solem.

Selv skulle han helst sett at bilene fra Think ble produsert i Norge.

– Vi i Norsk Industri synes selvsagt at det er beklagelig at vi ikke kan ha produksjon i Norge. Men når de finner ut at det er bedre i Finland, er det hyggelig at engineering og alt annet blir i Norge og at det forblir et norsk selskap, sier Solem.

Han har ikke gitt opp håpet om at Think vil bli en suksess.

Han har ikke gitt opp håpet om at Think vil bli en suksess. FOTO: Per Erlien Dalløkken.

– Think er inne i en spennende utvikling, hvor timing er viktig. Det er en fare for å være for tidlig ute eller for sent. Vi var kanskje for tidlig og det ble for dyrt. Jeg har tro på at det vil gå bra med Think og at det er et livskraftig konsept, sier Solem.

Han tror tiden er inne nå.

– Det er ingen tvil om at elmotorer vil bli mer dominerende i biler. Elmotoren vil stå for framdrift av biler, enten alene eller i kombinasjon med forbrenningsmotor, spår bransjesjefen.





Reiser etter statsstøtte

Richard Canny påpeker at Think etter noen år med bremsene på som følge av den økonomiske situasjonen, fortsatt er unikt posisjonert.

– Vi later ikke som vi har planer om å bygge en million biler i året. Samtidig er vi blant de få som faktisk produserer elbiler i dag. Nå må vi være ekstremt fokusert på hva vi gjør og ikke minst hva vi ikke gjør, sier Canny som sier at 2010 og 2011 vil handle om å produsere og selge biler og skape overskudd på forretningene i Europa.

Filosofien til salgsdirektør Jan Brentebråten er som følger:

– Vi er ikke store nok til å skape et marked, derfor må vi gå dit markedet er. Der de beste offentlige insentivene er. Våre nøkkelmarkeder i første omgang blir, i tillegg til Norge, Østerrike, Sveits, Nederland, Frankrike og Spania. I hvert av disse markedene forventer vi 300-800 solgte biler i 2010. I neste omgang satser vi på resten av Norden, Tyskland, Storbritannia, Belgia og Israel.

Prisen på rundt 300.000 kroner inkludert batteri er høy nok selv i Norge, med de mange gode innkjøps- og bruksinsentivene. Det er også på hjemmebane Think i overskuelig framtid har ambisjoner om å ha et tradisjonelt forhandlernett. I resten av verden vil Think fortsatt rette seg mot flåtekunder de nærmeste årene.