FLYING CAT: Dette er ikke luksusyachten til Røkke, men det nye overvåkningsfartøyet til Norges Miljøvernforbund. (Bilde: Fotomontasje: Norges Miljøvernforbund)

Superkatamaran skal avsløre miljøkriminalitet

  • Klima

– En dyr drøm har gått i oppfyllelse, sier Kurt Oddekalv, leder i Norges Miljøvernforbund.

Han kan takke et stort antall velvillige rederier, firmaer og privatpersoner for finansieringen av MS Miljødronningen II som vil koste mellom 40 og 50 millioner kroner.

– Vi har fått over 18 millioner fra disse. Det har vært en fantastisk interesse fra hele leverandørbransjen for å være med på prosjektet. Så vidt jeg vet er det første gang miljøbevegelsen er med på å bygge et skip fra grunnen av, sier Oddekalv.





Miljøkriminalitet

Den stilige katamaranen er spesialdesignet for Miljøvernforbundets ulike gjøremål og oppdrag.

– Først og fremst investerer vi i denne båten for å avdekke miljøkriminalitet til havs. Men vi skal også drive med forskning og undervisning om bord. Det kan hende at vi i tillegg kjøper vårt eget helikopter som har landingsplass på båten, sier Kurt Oddekalv.





Biodiesel

Den nye, hvite stoltheten skal utføre mer omfattende operasjoner til havs enn det dens sexy utseende kan tyde på. Dessuten kan den gå på miljøvennlig biodiesel.

– Vi har bygget båten etter de Miljøvernforbundets spesifikasjoner. Fartøyet er spesielt utrustet med tanke på de oppdragene den skal utføre, sier administrerende direktør i verftet Fjellstrand, Asbjørn Tolo.

– Hva er spesielt med båten foruten designet?

– De to motorene fra MAN kan gå på biodiesel. Hver av dem yter ca 800 kw. Kraften overføres til en vribar propell med høy virkningsgrad – opptil 75 prosent. Motorene og brennstoffsystemet er laget for både ordinær marinediesel og biodiesel. Dette vil gi oss nye driftserfaringer, sier Tolo om båten som oppnår 20-25 knop.





Resirkulerbar

MS Miljødronningen er bygget i helaluminium

– Alt materialvalg er gjort med tanke på å være mest mulig miljøvennlig, og alle materialene er resirkulerbare. Båten har forskjellige typer vinsjer, et laboratorium, lugarer og et konferanserom på 2. dekk bak styrhuset. Den er utstyrt med en ROV miniubåt som senkes midt under skipet, og som kan operere ned til 1000 meters dyp. Om bord er det moderne kommunikasjonsutstyr, blant annet for å kunne overføre direkte TV-bilder, sier Asbjørn Tolo.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.