BETS I KLASSEN: De norske verftene i STX Europe bidrar til å redde resultatene for verftsgruppne. Her fra STX Europe Langsten i Tomrefjord. (Bilde: Tore Stensvold)
GODE UTSIKTER: STX Offshore & Specialized Vessels er skilt ut og børsnotert i Singapore. STX venter fortsatt bra resultater fra området. (Bilde: Tore Stensvold)
NEDTUR: STX i Frankrike og Frankrike går på en smell også i årest tre første kvartal, men reddes av spesialskip og offshorefartøy. (Bilde: Tore Stensvold)

STX reddes av offshore

  • Industri

Sagt på en annen måte: Cruiseskipsverftene i Finland og Frankrike taper penger, men overskuddene fra bygging av spesialfartøy for oljeindustrien er større.

Nå er den delen skilt ut og børsnotert i Singapore. Det skjedde 12. november.

STX Europe sitter med 72,4 prosent av aksjene i STX OSV Holding Ltd, som det børsnoterte selskapet heter.

Redusert omsetning

Det koreansk-eide selskapet STX Europe hadde i tredje kvartal et positivt resultat på 367 millioner kroner. I samme periode i fjor var resultat 96 millioner.

Omsetningen er nær halvert i årets tredje kvartal sammenliknet med samme periode i 2009, det vil si 3,9 milliarder i år og 6,4 milliarder kroner i fjor.

Segmentet Offshore & Specialized Vessels hadde i tredje kvartal et overskudd på 409 millioner kroner mot 163 millioner i fjor. Cruise & Ferries tapte i tredje kvartal 45 millioner kroner, litt mindre enn tapene i tredje kvartal i fjor som var 39 millioner kroner.

Reddes

For Cruise & Ferries ser årets tre første kvartal sørgelig ut, et tap på 333 millioner kroner, mot -104 millioner etter tre kvartal I 2009, opplyser STX Europe i en pressemelding.

Igjen er det offshore og spesialskip som redder tallene med 1 milliard kroner I overskudd, hvilket er nesten600 millioner kroner bedre enn de ni første månedene året før.

Redusert utnyttelse

STX får det tøft innen Cruise & Ferries framover. Alle verftene har mye ledig kapasitet.

Ved verftet i Åbo er det lite å gjøre etter at verdens største cruiseferge Allure of the Seas, søsterskipet til Oasis of the Seas, forlot verftet 28. Oktober. Først et godt stykke ut I 2011 begynner arbeidene på et nytt skip til Viking Line. Inntil da vil verftet permittere mange ansatte.

STX Finland jobber med planer om å redusere antall ansatte med 350.

Reserver

STX Offshore & Specialized Vessels har hittil levert 16 skip og sitter på en ordrereserve på 48 skip, verdt 17, 5 milliarder kroner. Området har fått inn order verdt 9,7 milliarder kroner hittil i år.

Foreløpig er det innen cruise og ferger kun inngått to nye kontrakter. I Frankrike og verftet I Saint Nazaire skal det bygges to cruiseskip for MSC, mens Viking Line og STX har en foreløpig avtale om bygging av en ny, miljøvennlig ferge I Åbo.

Les hele kvartalsropporten her.