DRØM: Christian von Königsegg vokste opp med en drøm om å lage sportsbil. En ny modell er under utvikling der både PLM Laben ved NTNU og Bård Eker Design i Fredrikstad er involvert.FOTO: KNUT STRØM (Bilde: Knut Strøm)
FARTSGLADE: Terje Rølvåg (sittende) sammen med noen av sine studenter. Fra venstre: Håkon Berge, Magne Bratland, Torstein Knutzen, Øyvind Seim, John Roald, Arne Weiby, Jon Petter Bleskestad og Gaute Bergseng. På bordet utkast til en ny bakramme til KoenigseggFOTO: KNUT STRØM (Bilde: Knut Strøm)
FART I SAKENE: Politiet i Fredrikstad har båtutstyret i orden. Nå kan de snart glede seg over nytt nødnett også. (Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)
Bård Eker er involvert i design av både Hydrolift-båtene og Koenigsegg. (Bilde: Odd. R. Valmot)

Studenter får fart på Koeningsegg

  • Industri

TRONDHEIM: – PLM Laben er et lukket landskap ved Institutt for produktutvikling og materialer (IPM) der prosjekt- og masteroppgaver kan gjennomføres effektivt og konfidensielt, opplyser professor Terje Rølvåg.





Stimulerende

Rundt seg har Rølvåg en gjeng flittige studenter som sitter ved dataskjermene.

– Det er stimulerende å arbeide med det som er betegnet som verdens beste serieproduserte bil til å bli enda bedre, sier han.

PLM Laben er utrustet med særdeles raske arbeidsstasjoner. Disse er lastet med DAK-programmer som I-deas, Catia, UG NX4, Nastran, Fedem, Femap, Laminate Tools, nCode, GLview etc. Programmene er integrert ved hjelp av PLM-programmet TeamCenter som brukes til å administrere prosjektene.

– Fordi vi behandler mye konfidensielle data fra våre oppdragsgivere, er dette en lukket avdeling med eget datanettverk og egen server, sier Rølvåg. For Koenigsegg sitter de med produksjonsunderlaget for siste modell for å kunne teste ut nye ideer.





Populært hos studentene

For tiden arbeider seks studenter på Koenigsegg og seks på båter fra Hydrolift. Det er rift om plassene blant studentene om å ha arbeidsoppgaver ved PLM Laben. De som har tatt hovedoppgaver her, har ikke hatt problem med å finne seg arbeid etterpå.

De siste to årene har aktivitetene ved PLM Laben vært rettet mot utviklingen av den nye Koenigsegg CCX. – I alt har rundt 20 studenter hatt hovedoppgaver knyttet til analyser og simuleringer av nye Koenigsegg CCX, som er verdens raskeste serieproduserte bil, sier Rølvåg.

Gjennom flere år er det bygd opp bilteknisk kompetanse gjennom samarbeid med en rekke internasjonale bilprodusenter med Koenigsegg i spissen. Sentralt i arbeidet er egenutviklet programvare for virtuell testing av bilkomponenter.





Hovedoppgaver

John Kåre Roald og Magne Bratland er to av studentene som arbeider på henholdsvis Hydrolift og Koenigsegg. Begge to har prosjekter som de håper også skal bli hovedoppgaver. – Det hadde vært moro med en bakramme til Koenigsegg konstruert av Magne Bratland, sier han selv.

De to synes arbeidsoppgavene er så lystbetont at det er vanskelig å gå hjem før et problem er løst. – Dette blir både hobby og arbeid, sier Roald.