Katodiske anlegg forhindrer rust i armeringen i betongbruer, og kan forlenge bruers levetid med mer enn 25 år. Illustrasjonsfoto. (Foto: Terje Rudi)

KATODISKE ANLEGG

Strøm kan øke bruers levetid med 25 år

Test-resultatene klare.

Ved å tilføre strøm til store betongbruer, kan levetiden på bruene forlenges med mer enn 25 år.

Teknikken, med bruk av katodiske anlegg, er langt fra ny. Men resultatene fra de første katodiske anleggene som ble testet ut på norske bruer på 90-tallet, viser at strømtilførselen forhindrer korrodering og dermed har stor betydning for bruenes levetid.

Nå, oppmot 25 år etter at anleggene ble igangsatt, er bruene fremdeles rustfrie.

Les også: Toyota: Mirai er framtidens bil

Vanlig problem

– Katodisk beskyttelse av bruer gir en varig løsning på problemene med kloridinfisert betong, som gir armeringskorrosjon, forklarer Knut Einar Riise, ingeniør og daglig leder i Corroteam.

Corroteam har i mange år jobbet med katodisk beskyttelse, av blant annet bruer. Riise forteller at korrosjon i armering innstøpt i betong er et problem på veldig mange eldre betongkonstruksjoner.

– Korrosjon starter som regel ved at klorider eller karbondioksid lager hull i den passiviserende filmen som omgir armeringen i frisk betong. Dette medfører at armeringen får et anodisk område som vil korrodere, sier han.

Ved tradisjonell mekanisk reparasjon må all skadet betong rundt armeringen fjernes. Det er både omfattende og dyrt.

– Katodisk beskyttelse krever mindre meisling, koster mindre og vil stoppe rustangrepet, sier Riise.

Les også: 12 «fun facts» om norsk nyskapning

Kostbar metode

Det er særlig langs kysten problemet med korrosjon av bruer er stort. Vegvesenet har dermed tatt i bruk katodiske anlegg på flere bruer både i Møre og Romsdal, Midt-Norge og Nord-Norge.

– Det er særlig gamle bruer med dårlig overdekning på armeringen, dårlig betongkvalitet og mye sjøsprut som er utsatt for korrosjon. Ved hjelp av spenning kan korrosjonsprosessen stanse opp, og gi bruene mye lenger levetid, bekrefter Ragnhild Holen Relling ved Statens Vegvesen.

Årsaken til at metoden ikke benyttes på flere norske bruer enn den gjør, er ifølge Relling prisen.

– Katodiske anlegg kan koste alt fra syv til oppimot 30 millioner kroner. I områder med mye klorid kan investeringen likevel lønne seg, sier Relling.

Les også: Se på innsiden av skipstunnelen

Effektivt mot veisalt

Det er likevel ikke bare langs kysten katodiske anlegg kan ha god effekt og være verdt investeringen.

– Bruer og konstruksjoner langs veien som er utsatt for veisalt kan ha de samme korrosjonsproblemene som kystbruer. Også disse kan få langt lengre levetid ved bruk av katodiske anlegg, sier Relling.

Riise legger til at metoden egner seg godt i parkeringshus i byområder.

– Katodiske anlegg egner seg på alle betongkonstruksjoner i områder der det saltes mye, sier han.

Les også:

Nordsjø-helikoptre får stealth-teknologi

«Rumlefelt» i veien halverte antall trafikkdrepte

Frykter 190.000 flere vogntog på norske veier