FEST OG FINANS: Den tradisjonelle grillfesten på Nor-Shipping bar bud om god stemning. Den holdt seg de neste dagene også. Her har Rederiforbundets president Elisabeth Grieg forsynt seg. (Bilde: Tore Stensvold)
FINSK-NORSK: Med bakgrunn fra Kværner på 90-tallet. Sture G. Aurén (t.v) med et Kværner-slips, og Peter Albrecht i konsulentselskapet Elomatic i Finland. (Bilde: Tore Stensvold)
FAST FISK: Designsjef Håvard Vollset Lien i Skipsteknisk AS kan glede seg over at Bergen Group skal bygge to trålere og forsyningsskip med ders design. (Bilde: Tore Stensvold)
MILJØKAMERATER: Administrerende direktør Michael Heck (t.v) og direktør og diplomingeniør Herbert Römich i selskapet H+H Umwelt und Industritechnik kan glede seg over NOx-vagifter som svir. Da selger de mer av sine NOx-fjerningsanlegg.
UBALANSE: Administrerende direktør Trond Mohn i Frank Mohn AS synes markedet er dødt, men hadde mange hyggelige måter under Nor-Shipping. (Bilde: Tore Stensvold)
NYHET: Robert Kleppe (t.v) og desiognsjef Svein Kleven fra Rolls-Royce hadde en stor nyhet med seg til Nor-Shipping: Ny design og konstruksjon av ankerhåndteringsfartøy, UT 790 CD.

Stemningen snur

  • Olje og gass

Stemningen på skipsmessen og konferansen Nor-Shipping var overraskende god og positiv.

Besøkstallene ser ut til å nå nye rekorder. Finanskrisen var på alles lepper, men ingen la seg ned i fortvilelse.

Morgensol

Ut fra samtaler både under konferansens første dag, på grillfesten i Veritasparken på åpningskvelden og rundt omkring i utstillingshallene, tyder mye på at shippingbransjen ser en ende på elendigheten. Lyset i horisonten kan være fra soloppgangen.

Men ikke i Bergen?

– Markedet er helt dødt. Det tar tid før det snur, sier konsernsjef Trond Mohn i Framo til Teknisk Ukeblad. Han smilte likevel: – Det er mange kjent mennesker å møte og prate med, sier han, og hilser i alle retninger.

BILDESERIE: Nor-Shipping

Bølgeskjærende ny design

Rekord

Utstillingsdirektør Tollef Schiander ved Norges Varemesse på Lillestrøm har bare fått positive tilbakemeldinger.

-Det er ingen depressive holdninger å spore her, til tross for finanskrise, sier Schiander til TU. Han har notert en vekst på 15 prosent besøkende i forhold til utstillingen i 2007, som den gnag var midt under boomen. På tre dager hadde Varemessen 28.000 innenfor veggene, som altså er 15 prosent opp.

-Vi organiserte messen annerledes i år med temainndeling av utstillere i tillegg til nasjonale paviljonger. Dermed er det letter å finne fram, sier Schiander, som vil følge samme konsept i 2011.

Syklisk

Interesseorganisasjon Norske skipsverft er fornøyd med messen og oppslutningen, men tror verftene står overfor en tøff periode.

-En ting er at stemningen er god på Nor-Shipping. Noe annet er tilgangen på nye order. Virkeligheten er at vi kun har en ny kontrakt til norske verft hittil i år som det ikke er finansielle forbehold til, sier administrerende direktør Birger Skår i Norske Skipsverft.

Han ser en liten lysning: – det er offentliggjort noen kontrakter, men de er med forbehold om at finansiering kommer på plass. Dessverre har bankene slutte å fungere som banker, sier han litt oppgitt.

Skår har sett verftsindustrien i Norge gå både opp og ned flere ganger før.

-Dette er en syklisk bransje. Det vet vi jo, så vi holder humøret opp mens vi venter på at det skal snu.

Ute av balanse

Den vanskelige finanssituasjonen er på alle slepper. Så snart finas- og bankvesen begynner å fungere – med alle de penger de har fått i sikkerhet fra ulike krisepakker, vil de beste prosjektene løsne.

-Det er en ubalanse i markedet nå. For mange skip ble bestilt på en gang, sier Mohn og tror det kan være greit med et lite hvileskjær.

Verft og leverandører har ordrer til langt ut i neste år og 2011. Innen ingeniørkontor og produksjonslokaler blir stående tomme og uvirksomme, håper alle at krisen er over.

Kontrakt!

To av selskapene som har grunn til å feire på Nor-Shipping er Bergen Group og skipsdesignselskapet Skipsteknisk AS. Bergen Group BMV skal bygge og Skipsteknisk leverer design til to avanserte trålere og forskningsskip til Aqueda Shipping Limited og Mariora Shipping Limited. Kontrakten på 2,7 milliarder kroner ble riktig nok signert før Nor-Shipping, men glansen sitter. Det gjør riktignok også noen finansielle forbehold.

-Det er mange folk her og vi har mange møte med potensielle kunder. Vi har noen konkrete prosjekter som ikke blir utløst fordi eieren sliter med finansiering, sier design manager Håvard Vollset Lien i Skipsteknisk AS.

Glade i NOx-avgifter

To tyske herrer tar seg et glass hvitvin med potensielle kunder. Det er administrerende direktør Michael Heck og direktør og diplomingeniør Herbert Römich i selskapet H+H Umwelt und Industritechnik. Selskapet har utviklet et populært produkt blant norske skipsredere: NOx-fjerningsteknologi for skip.

-Norske rederier har vært veldig ivrige på å bestille NOx-anlegg. Men nå kommer resten av verden etter, sier Michael Heck. Han grunnla selskapet sammen med Römich for noen år siden. Anlegg til industrien sto på menyen, men fokus på NOx-fjerning og avgifter har åpnet et marint marked.

– Nå venter vi på IMO-pålegg om NOx-rensing. Det kommer i 2016. Markedet vil voksne stort framover, sier Heck, mens Römich hilser på en utsending fra det svenske rederiforbundet.

Kværner-klenodie

To finner ser like alvorlige ut som bare finner kan på standen til Elomatic. En plakat med en illustrasjon av et stort containerskip pryder bakgrunnen. Det forkynnes at skipet vil slippe ut prosent mindre CO2 enn dagens skip.

Finnene snakker et høyst forståelig svensk. Ikke så rart, de har begge fortid fra norske Kværner på 90-tallet. Sture G. Aurén har til og med et Kværner-slips på seg.

-Vi jobbet med skipsbygging for Kværner i Finland, sier Peter Albrecht.

Sol, vind og bølger

Nå jobber de i konsulentselskapet Elomatic, som har oppdrag for det japanske NYK om å verifisere teknologi som skal sørge for at et 8000 TEU containerskip i 2030 skal bli så grønt det er mulig.

-Det er mange tiltak som hver for seg gir små reduksjoner i energibruk og dermed reduserte utslipp. Men sammen betyr det mye. Vi må også regne med at noe ny teknologi vil dukke opp før 2030 som vi i dag ikke har tenkt på, sier Albrecht.

Miljø og skipsfart var også tema for åpningskonferansen på Nor-Shipping.

Les mer her: Masse maritimt miljø

Uenighet om miljøengasjement

BILDESERIE: Nor-Shipping