ARKIVNYHETER

– Stakk ikke av

SANK: Djunken Princess Taiping ble senket av en ukjent tanker utenfor Taiwan. Den norske tankeren Champion Express blir beskyldt for å ha stukket av etter kollisjonen, men eierne avviser det.
SANK: Djunken Princess Taiping ble senket av en ukjent tanker utenfor Taiwan. Den norske tankeren Champion Express blir beskyldt for å ha stukket av etter kollisjonen, men eierne avviser det. Bilde: Princess Taiping Expedition
Kjetil Malkenes Hovland
26. mai 2009 - 11:33

– Vi klarte det nesten, sa kaptein Nelson Liu på båten Princess Taiping, som ble rent i senk natt til 27. april etter en ti måneders tur.

Den tremastede kinesiske djunken hadde seilt fra Taiwan til USA og tilbake, og var nesten hjemme da et fremmed skip kappet båten i to.

Nå beskyldes et norsk skip, Champion Express, for å ha rent i senk båten med mannskap på ti.

Ble skadd i hodet

– Den eneste identifikasjonen jeg har er døpenavnet, Champion Express, sier Liu til The China Post.

Kystvakten reddet kaptein Liu og mannskapet. Kapteinen fikk skader i hodet og et ben. Han forteller at han ble vekket av mannskapet før kollisjonen.

– Jeg kontaktet frakteskipet via radio. Vi snakket engelsk og jeg ble fortalt at jeg skulle holde styrbord, sier Liu.

Stoppet ikke

To minutter senere ble Princess Taiping rent i senk. Kystvakten skal ha bekreftet at Champion Express var i nærheten, men sier båten ikke stoppet for å se etter de som lå i sjøen.

– Båten var på vei nord. Den stoppet bare et par minutter, så fortsatte den nordover, sier en løytnant i kystvakten til China Post.

En japaner og tre amerikanere var blant mannskapet som ble reddet flere timer tid etter forliset. De var sterkt nedkjølt, og to av dem hadde mindre skader.

– Var innblandet

Det norske rederiet Champion Tankers bekrefter ifølge ABC Nyheter at et av deres skip var involvert i ulykken. Det 191 meter lange lasteskipet Champion Express seiler under Liberia-flagg, men er eid av Bergensrederiet.

– Jeg har snakket med kapteinen på vårt lasteskip, og han oppfattet ikke det slik at båten skal ha forlist etter hendelsen. Taiwansk kystvakt beordret Champion Express til å stanse like etter at det hadde passert Princess Taiping, noe de også gjorde. Etter kort tid fikk de lov til å fortsette til neste lossehavn, sier administrerende direktør Arne Viste i Champion Tankers til ABC Nyheter.

Ifølge nettavisen sier rederisjefen at skipet ble inspisert av motpartens representant i Tianjin i Kina. Man fant ingenting som kunne tyde på at det hadde vært et sammenstøt.

– Skjønner det ikke

Viste sier at kapteinen aldri ville forlatt et forlist fartøy på denne måten.

– Mannskapet på vårt skip skjønner ikke at det kan ha vært et sammenstøt. Selv merket de ingenting, og man har heller ikke funnet spor til kollisjon i båten. Det hele virker svært ubegripelig for oss, sier Viste.

Princess Taiping er en nøyaktig kopi av en krigsdjunke fra Koxingas tid. Koxinga er kallenavnet til Zheng Chenggong, som tok Taiwan fra nederlenderne i 1662 på Ming-dynastiets tid.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.