HKH Kronprins Haakon styrte den store modellbåten, mens kulturminister Anniken Huitfeldt braste inn i den med sin lille modellbåt under åpningen av utstillingen "Skipet" på Norsk Maritimt Museum. Museets styreleder, Håvar Poulsson til venstre for kronprins Haakon, og museumsdirektør Knut M. Nygaard til høyre. (Bilde: Tore Stensvold)
MODELLER: Museumsdirektør Knut M. Nygaard viste HKH Kronprins Haakon (t.v) og kulturminister Anniken Huitfeldt den nye utstillingen "Skipet" på Norsk Maritimt Museum. Haakon. (Bilde: Tore Stensvold)
OLD AND NEW: Sjøfartsmuseet trengte sårt til en oppsussing. Navnet ble fra 1. januar 2010 endret til Norsk Maritimt Museum. (Bilde: Tore Stensvold)
Kulturminister Anniken Huitfeldt sto for den offisielle åpningen av den nye utstillingen "Skipet" på Norsk Maritimt Museum 18. mars 2010. Kjøring av modellbåter er en av attraksjonene for barn. (Bilde: Tore Stensvold)
DRØM: Slik ser norske Wilh. Wilhelmsen for seg en framtidig skipsløsning med moderne seil, solceller og bølgekraft for framdrift og kraftforsyning. (Bilde: Wilh. Wilhelmsen)
GRØNNLINJE: Svært lite av skipet E/S Orcelle befinner seg under vannlinjen, markert med grønt. (Bilde: Wilh. Wilhelmsen)

Spriter opp skipsutstilling

  • Industri

2200 år

Utstillingen "Skipet" med undertittel "innovasjon og variasjon" viser 2200 års spenn i den maritime teknologiutviklingen. Utstillingen viser utviklingstrekkene fra de mest primitive måter å forflytte mennesker over sjø og vann, en stokkebåt, til Wilh. Wilhelmsens visjon for et 0-utslippsskip, det vind-, sol-, og bølgedrevne E/S Orcelle.

Hensikten er å vise den teknologiske utvikling som har gjort det mulig å bruke havet som ressurs, fra de mest primitive flytemidler til dagens høyteknologiske fartøy.





Kongehus og regjering kastets glans over åpningen av en ny utstilling: "Skipet" ved Norsk Maritimt Museum. Dette et første ledd i utviklingen av museet.

– Vi har ambisjon om å bli ett av Europas ledende maritime museer, sier direktør Knut M. Nygaard til tu.no.

Til sammen skal det brukes 90 millioner kroner fram til 2014 på oppgradering av museet.

Barnemoro

En av attraksjonene i den nyeste utstillingen sett med barneøyne, og tydeligvis kongelig statsrådsøyne, er et basseng med radiostyrte småbåter. Hovedtemaet for en ny utstilling er imidlertid 2000 års spenn i teknologiutviklingen.

Utstillingens undertittelen er "innovasjon og variasjon". Målet er å vise den teknologiske utvikling som har gjort det mulig å bruke havet som ressurs, fra de mest primitive flytemidler til dagens høyteknologiske fartøy.

Høybårne gjester

Kulturminister Anniken Huitfeldt sto for den offisielle åpningen med H.K.H. Kronprins Haakon som ivrig lyttende. Etter taler og smakebiter fra musikalen Titanic, ble kronprinsen og ministeren tatt med på en runde. Tidsskjemaet sprakk. Kronprinsen brukte ikke bare mer tid på lekebåtene, men viste også stor interesse for store og små detaljer.

Utstillingen viser utviklingstrekkene fra de mest primitive måter å forflytte mennesker over sjø og vann, til Wilh. Wilhelmsens visjon for et 0-utslippsskip, det vind-, sol-, og bølgedrevne E/S Orcelle.

Snart 100 år

Det tidligere Sjøfartsmuseet er inne i en moderniseringsfase før feiringen av 100-årsjubileet i 2014. Første skritt var å skifte navn fra nyttår. Nå heter institusjonen på Bygdøy Norsk Maritimt Museum.

– Det nye navnet speiler at museet skal favne hele klyngen av maritime næringer, sier museumsdirektør Nygaard. Norsk Maritimt Museum (NMM) har som oppgave å formidle hele landets maritime historie og virksomhet.

Opplevelser

Museet skal i løpet av de fire kommende årene utvide og skifte ut alle tidligere utstillinger. Det historiske perspektivet beholdes, men det skal legges mer vekt på samtidsproblematikk og bredde.

Det er de to siste årene brukt 40 millioner kroner til opprusting og bygningsmessige tiltak.

Ytterligere tiltak skal gjøre NMM anerkjent som nasjonalt opplevelsesmuseum og kunnskapssenter med solid vitenskapelig og museumsfaglig forankring, ifølge museets fornyelsesprogram. Offentlige penger er det ikke mye av.

Oppgraderingen må finansieres med midler ut over den årlige driftsstøtten på 10 millioner kroner fra Oslo kommune og 1 million fra staten.

Private sponsorer

– Vi har inngått partnerskap med 44 næringsaktører, alt fra rederier til verft og utstyrsleverandører. De er med og finansierer oppgraderingen, sier Nygaard.

Han trakk fram i sin tale at det kunstneriske innslaget fra Titanic ikke var tilfeldig.

– Mens Titanic gikk rett ned, skal vårt maritime museum gå rett opp, sier Nygaard. De 40 første millionene har gitt få synlige resultater i museet.

– De er brukt til lite synlig infrastruktur som ventilasjon og annet. De neste 50 skal brukes så det synes, lover han overfor tu.no.

Flere besøk

Målet er at besøkstallene skal mer enn dobles, fra dagens ca. 60.000 til 150.000 fra jubileumsåret 2014.

Første tiltak er nå til helgen. Da inviteres barn og voksne til utstillingen hvor de blant annet kan se Norges eldste båt, en 2200 år gammel stokkebåt som ble funnet i Glomma i 1993 samt framtidas bilskip, E/S Orcelle.

Barna får kanskje konkurranse fra de voksne om å styre de ulike radiostyrte skipsmodellene.