SPEKULASJON: Ulstein Group har stor tro på at markedet vil ettersørre forsyningsskip i størrelsen til PX121 i 2012. Skipene blir 83,4 meter lange og 18 mter brede. Lastekapsitet er på 4.200 tonn fordelt på 875 m2 og tankarrangement under dekk. (Bilde: Ulsteinkonsernet)
TRO: Konsernsjef Gunvor Ulstein er sikker på at markedet for PX121 vil være der når de to skipene er ferdige i løpte av 2012. (Bilde: Tore Stensvold)

Spekulerer i skip

  • Industri

Ulstein Group har etablert et eget selskap som står som bestiller av to PSV-ere med Ulstein-design og som bygges ved Ulstein Verft.

Skipene bygges med Ulstein PX121-design og får X-bow. Ferdigstillelse blir i første og tredje kvartal i 2012. Ulstein Verft får dermed fylt opp verftskapasiteten til sommeren 2012. Verftet ser på kontraktene som viktige for å opprettholde kompetansen.

Miljøtilpasset

De to forsyningsskipene blir 83,4 meter lange og 18 meter brede og lastekapasitet på 4.200 tonn og et dekksareal på 875 m². Skipene har lugarplass til 24 personer fordelt på 17 lugarer.

Ulstein bygger skipene etter Clean Design-kriterier og installerer IMO-godkjent system for ballastvannhåndtering.

Langt til havs

Ifølge Ulstein Group er skipene spesialtilpasset oppdrag for plattformer som opererer på støre havdyp og med dypere og lengre brønner.

Tankkapasiteten under dekk og arrangementet gjør skipene – sammen med designet – spesielt godt egnet for oppdrag i Nordsjøen og Atlanteren, langt fra land.

Ser behov i framtida

Det er ikke første gang Ulsteinkonsernet bygger skip i egen regi for så å selge seinere.

– Vi har analysert markedet for å gjøre de rette valgene for konsernet. Vi har stor tro på at det vil bli etterspørsel etter denne typen mellomstore plattformforsyningsskip framover, sier Gunvor Ulstein ifølge en pressemelding.

Målet er å ha skipene ferdige på det tidspunktet markedet for denne mellomstore typen har behov for dem.

Toppfart blir 15 knop, mens idealfart i forhold til drivstofforbruk og miljøprofil vil være 12 knop.