BRASIL-RØR: To rørleggingsfartøy med design, propulsjon og posisjoneringssystem fra Wärtsilä skal bygges i Korea for et joint venture-selskap med Technip og Odebrecht Óleo & Gás (OOG) fra Brasil. Skipene blir 145,6 meter lange og 30 meter brede. (Bilde: Wartsila Ship Design)

ABB-KONTRAKT MED DSME

Sør-Korea-kontrakt for ABB

ABB skal levere framdriftssystem og kraftforsyning til to dypvanns rørleggingsfartøyer.

Kontrakten på 100 millioner kroner er inngått med Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME).

Verftet bygger skipene for et partnerskap mellomTechnip og brasilianske Odebrecht.

Les også: – Norge er ikke dyrere enn Dubai

Propulsjon og kraft

ABB skal levere diesel-elektriske fremdriftssystem og kraftforsyningssystem.

Skipene har betegnelsen VS 4146 PLV fra Wärtsilä Ship Design. Rørleggingskapasiteten er på 550 tonn.

Technip og Odebrecht skal på oppdrag fra Petrobras bruke fartøyene til å knytte undervannsinstallasjoner sammen med flytende rigger på opp til 2500 meters dyp utenfor kysten av Brasil.

Les også: Wärtsilä bygger nytt på Stord

Tillit

– ABB har samarbeidet med DSME i en årrekke. Vi tolker denne ordren som at verftet er fornøyd med kvaliteten på systemene vi leverer, sier sier leder for ABBs marinevirksomhet i Norge, Sindre Sætre i en pressemelding.

DSME er en av de ledende skipsverftene i verden, og ABB ser frem til å jobbe sammen med dem på nok et prosjekt.

– I tillegg er vi stolte over at ledende aktører som Technip og Odebrecht viser at de har tillit til at våre systemer gir den høye påliteligheten som er nødvendig for krevende operasjoner i dypt vann, sier Sætre.

Fikk du med deg disse sakene?

Johan H. Andresen Jr.: – Borten Moe kunne like godt vært statsråd i en borgerlig regjering

Kjersti Kleven: – Skipsbygging ligger i ryggraden

STX OSV-sjefen: Frykter ikke Asia-konkurranse