GRØNN BØLGE: Greensteam selger system og utstyr som måler skipets reellle kondisjon og trimming. Adm. dir. Thomas Flinth viser hvor sonaren skal monteres. (Bilde: Tore Stensvold)

Sonar sjekker trimming

  • Industri

Stol ikke på skipets eget system. Stol heller på et par sonarer og et nytt program. Det er budskapet fra det danske selskapet Greensteam. Besparelsens skal være opp mot fire prosent.

SKJERM: På skjermen kan kapteinen se hvordan skipet bør trimmes og turtallet på motoren justeres for å få optimalisert seilasen.  Adm. dir. Thomas Flinth med sonar.
Stol ikke på skipets eget system. Stol heller på et par sonarer og et nytt program. Det er budskapet fra det danske selskapet Greensteam. Besparelsens skal være opp mot fire prosent. SKJERM: På skjermen kan kapteinen se hvordan skipet bør trimmes og turtallet på motoren justeres for å få optimalisert seilasen. Adm. dir. Thomas Flinth med sonar. Tore Stensvold

Administrerende direktør Thomas Flinth holder opp sonaren og viser på bildet av et stort bulkskip hvordan en sonar på hver side av bruvingen måler forhold som påvirker skipets fart og oppførsel.





Reell oppførsel

Sonarene måler avstanden ned til havoverflaten, bølgehøyde og mønster og dermed hvordan skipet reelt ligger i sjøen. Koblet sammen med annen informasjon som vind, hastighet og drivstofforbruk, kan systemet hjelpe kapteinen til å justere parametrene som bidrar til mest mulig energieffektiv kjøring.

Flinth viser på en skjerm hvordan et skips trimming, det vil si bruk av ballastvann for å få skipet til å ligge riktig i sjøen, slår ut på drivstofforbruk. Bare en ørliten justering av ballastvannet i noen tanker, slår ut med en halv meter heving av skipets baug, og dermed mange tonn drivstoff spart i løpet av en seiling.





Visuell hjelp

– Sammen med to sonarer, leverer vi konsoll med programmet og en skjerm med et lettfattelig brukergrensesnitt. Skjermene kan også installeres i et eksiterende konsoll. Systemet gir kapteinen informasjon for å optimalisere trimmingen og justere motorens hastighet slik at skipet kan seiles mest mulig energieffektiv ut fra de reelle forholdene, sier Flinth.

Tester utført på skip i rederiet Norden AS, skal ifølge Greensteam ha gitt besparelser på 2,5 prosent i drivstoff.

– Systemer er nedbetalt i løpet av et halvt år, eller i verste fall ett år. Skipet behøver ikke å tas ut av trafikk for å installere utstyret, sier Flinth.