Af Decom, vraket av krysseren Murmansk i tørrdokk april 2012. Ett år forsinket. Prosjektleder Øyvind Omnes ser på vraket, som er gått mer i oppløsning enn ventet. (Bilde: AF Decom)
TØMMES: Nå har Af Decom lykkesi å få dokken tett og tømmingen er i gang. Etter planen skulle Murmansk vært tørrlagt i våres og maskiner kunnet kutte opp vraket. Denne uka begynte utpumpingen av vann. (Bilde: Kystverket)
Krysseren Murmansk utenfor Sørøya i Finnmark skal demonteres i en tørrdokk. AF Decom har kontrakt på jobben og etablerer tørrdokk og demonterer skiept for gjenvinning 2009-2012. (Bilde: Tore Stensvold)

MURMANSK SKIPSVRAK

Snart klart for Murmansk-oppkutting

Dokken rundt vraket av krysseren Murmansk er nå tett, ett år etter planen.

FJERNING AV MURMANSK:

  • Krysseren Murmansk slet seg utenfor Sørøya under slep på vei til opphugging i India 24. desember 1994.
  • Kystverket ga i 2009 kontrakten på fjerning av vraket til AF Decom på fastpriskontrakt: 238,9 millioner kroner (eks. mva.)
  • Molo og tørrdokk skulle vært ferdig og tett årsskiftet 2010/2011. En forrykende storm 2. november 2010 ødela store deler av molo og spuntvegg. AF har slitt med å få dokken tett med spunt og sementinjisering.

Ny plan:

  • Dokken tett april 2012.
  • Vraket kuttes opp og fjernes sommer/høst 2012.
  • Molo og tørrdokk fjernes  ned til 5 meters overseilingshøyde. vinter 2012/13

Murmansk:

  • Byggeår: 1953
  • Lengde: 210.10 meter L x B x H = 210.10m x 22.10m x 7.80m
  • Bredde: 22,1 meter
  • Dypgang: 7,8 meter
  • Marsjfart: 23 knop

AF Decom skal de neste ukene kartlegge vraket nærmere før de kan starte skjæring og oppkutting av vraket.

Forsvaret er involvert for å sjekke vraket for eksplosiver.

Først når dette er gjennomført, kan opphoggingen ta til for fullt. Dette kan ta noen uker.

Smuldret opp

– Vraket var i dårligere forfatning enn ventet. Det betyr at vi må endre noe på framgangsmåten når vi kartlegger, sier prosjektleder Øyvind Omnes i AF.

Tørrdokken rundt Murmansk viste seg å være vanskeligere å få tett enn først antatt. En storm i november 2010 ødela deler av moloen og spuntkonstruksjonen.

Reparasjon av skader og reetablering av barriere er nå fullført, og dokken er tett.

Møysommelig

Avhengig av hva kartleggingen viser,  håper AF å ha gjennomført opphuggingen før vinteren.

I deler av vraket vet AF at det ikke skal befinne seg verken olje eller ammunisjon. Der kan opphuggingen gå raskt.

Verre er det i andre områder av vraket. Der vil det skjæres bort en meter om gangen, grundig sjekk før neste meter.

De fleste maskiner og utstyr er klargjort for oppdraget, og AF vil ha 12-15 personer i arbeid med opphuggingen.

http://tumigrer.tu.no:8080/migrator/ws/publication/www.tu.no/resource/binary/154000

Skjæregass

Det 211 meter lange kjempeskipet er bygget for å tåle det meste. Store deler av skroget er bygget med tykke stålplater.

– Når vi skal skjære det, må vi lage groper og renner der smelta stål, slagget, kan renne slik at vi har kontroll på det, fortalte Omnes da Teknisk Ukeblad besøkte Sørøya for halvannet år siden.

Etter planen skal åtte mann gå med skjærebrenner og kappe for hånd. Øyvind Omnes og hans folk har beregnet et forbruk på 540.000 liter oksygen og 11.250 liter propan i løpet av fem måneder.

– Vi foretrekker å bruke propan til skjæring i så tykt stål som det er i Murmansk, sa Omnes til TU.

Les saken: Kjemper mot værguder og russisk stål

Gjenvinner

Vraket skal kappes opp i biter som ikke kan være større enn 0,5x0,5x1,5 meter og maksimalt veie ett tonn.

– Det er begrensninger for å få dem opp i smeltegrytene ved smelteverkene som tar imot skrapjern, uansett hvor vi leverer, sier Øyvind.

Ståltykkelsen varier. I enkelte soner, blant annet rundt ammunisjonslager og torpedorom til sammen ca. 1.400 m2, er det 10 cm tykke stålvegger.

Det er om lag 3.000 m2 med 5 cm tykke stålvegger.

Fastpris

Fjerningen av Murmansk ble tildelt AF Gruppen som en fastpriskontrakt: 238,9 millioner kroner (eks. mva.).

Omnes kan ikke si noe om økonomien i prosjektet.

Kystverket fikk seks tilbud på fjerning av Murmansk i 2009.  Bare AF foreslo å bygge en tørrdokk.

Kystverket valgte AF-metodene ut fra den beste miljømessige profilen, med den laveste risikoen for spredning av forurensningskilder samt lavest pris.

Les også: Murmansk-fjerning forsinkes

Stadig problemer for Murmansk-fjerning

Tidskamp for Murmansk-fjerning