LYDFAR: Odd Per Torset (t.h) var ansvarlig for utviklingen av lydbølgeutstyret på 90-tallet som hans sjef Henrik O. Madsen (t.v.) nå har tatt med seg til gassindustrien og kommersialiserer. (Bilde: Tore Stensvold)
KOLLNES: Alle gassrør må inspiseres med jevne mellomrom. Med ny lydteknologi festet til rensepgger kan tilstanden sjekkes svært nøyaktig og uten å forstyrre transporten av gass. (Bilde: Anders J. Steensen)
LYKKES: Prosjektleder Tore Magne Skar i DNV har sett at inspeksjonsutstyret kan plasseres på vanlige rensepigger. (Bilde: Tore Stensvold)
I BOKS: Adm. dir. Brian Bjordal i Gassco og DNV-sjef Henrik O. Madsen undertegnet avtalen om å etablere et selskap for å kommersialisere utstyret som kan inspisere gassrør uten å fostyrre eksporten. (Bilde: Tore Stensvold)
GLADE: Rådgiver Lars Olaf Eie i Gassco og Kristin Kinn Kaste, teknologidirektør i selskapet, er fornøyd med testingen av rørinseksjonsteknologien i vinter. Neste år skal en fullskala versjon testes. (Bilde: Tore Stensvold)
KONKURRERER: Adm.dir. Brian Bjordal i Gassco skal inn på et kommersielt marked sammen med ikke-kommerse DNV. Derfor etablerer de et nytt selskap. (Bilde: Tore Stensvold)

Smeller til med lydhør inspeksjon

  • Olje og gass

Gassco:

Gassco er et statlig aksjeselskap som er operatør for det integrerte transportsystemet for gass fra norsk kontinentalsokkel til land i Europa. Selskapet operer ca. 8.000 kilometer rørledning. Selskapet er operatør for terminalene Zeepipe (Belgia) og Dunkerque (Frankrike), dessuten for transportsystemene Gassled, Haltenpipe og Norne gasstransportsystem.

Det Norske Veritas

DNV er et klassifikasjonsselskap med formål «å arbeide for sikring av liv, verdier og miljø». Selskapet er organisert som en uavhengig stiftelse og er derved selveid. DNV er en internasjonal leverandør av tjenester innen risikostyring og sertifisering. Selskapet har ca. 8000 ansatte.

Et enormt kommersielt marked ligger for føttene til DNV og Gassco.

Det statlige gassrørselskapet og den ideelle teknologistiftelsen er nå på partnerjakt for kommersialisering av en ny type instrument for rørinspeksjon. De to kan slå knock-out på helkommerse aktører med sine lydbølger.

-Dette er et kvantesprang innen inspeksjon av rørledninger, sier administrerende direktør Brian Bjordal i Gassco. –Det kan bli smertefullt for konkurrenter med gammel teknologi, sier han.

Nøyaktig og rask

Operatører av gassrørledninger pålagt jevnlig inspeksjon av rørledninger. Korrosjon og skader kan føre til lekkasjer, som først og fremst er en sikkerhetsrisiko. Teknikken og utstyret for slike inspeksjoner er relativt gammel og ikke så veldig nøyaktig. Noen inspeksjonstyper krever at anleggene reduserer gassgjennomstrømmingen eller skrur igjen krana. Med teknikken som DNV har patent på og som Gassco har vært med å utvikle for gassrør siden høsten 2006, kan inspeksjonen gjøres uten å forstyrre gasstrømmen.

-Nøyaktigheten er forbedret med en faktor på 100, sier Bjordal.

Med lydbølger kan ståltykkelsen på røret måles nøyaktig og tilstanden både inni og utenpå røret kartlegges millimeter for millimeter. Teknikken baseres på akustisk halvbølgeresonans.

Vintertesting

Gassco og Veritas har i vinter testet utstyret på en 20 kilometers rørledning mellom Kalstø og Kårstø. Lydbølgeutstyret er festet på en vanlig pigg, som kjøres gjennom røret i samme fart som gassen. Utfordringen har vært å få lydbølger til å gå gjennom gass, og uavhengig av trykk og hastighet.

– Det har vi løst, sier prosjektleder for DNV, Tore Magne Skar, med et stort smil.

Et annet viktig forhold er at utstyret kan settes på en vanlig rensepigg, som rørledningsoperatørene uansett må ha og bruke.

-Vi har klart å konstruere utstyret så kompakt at det kan monteres som en krage på eksisterende pigger for bruk i rør med diameter mellom 30 og 44 tommer, sier Skar.

Felles selskap

I dag undertegnet DNV-sjef Henrik O. Madsen og Gasscos administrerende direktør Brian Bjordal en avtale om å opprette et selskap for å kommersialisere inspeksjonsverktøyet.

– Det er godt å se at våre oppfinnelser og innovasjon er levedyktige og kommersialiseres, sier Madsen.

Milioner i potensial

Markedet for rørinspeksjoner er på ca. 300 millioner dollar i året. Med enda litt utvikling og testing, kan teknikken også bruks på oljerørledninger. Dermed åpner det seg et marked på ytterligere 250 millioner dollar.

– Det brukes milliarder av kroner på å utvikle bedre inspeksjonsverktøy. Det vi har gjort sammen med Veritas er å ta et kvantesprang, sier Bjordal.

Payback

Nå er både han og Madsen interessert i å få noe igjen for alt de har brukt av tid og penger på utvikling og testing siden oktober 2006. Etableringen av et felles selskap er begynnelsen. Nå begynner jakten på partner med penger og tilgang på det store gassrørledningsmarkedet.

– Vi har ikke satt noen tidsplan for dette og innser at finanskrisen kan føre til at det tar litt tid, sier han.

DNV har utviklet lydbølgeteknologien siden 90-tallet. Da var det for å sjekke stålet i skip.

Prisvinnende teknologi

Samme teknologi har vist seg kommersielt levedyktig til inspeksjon av vannrør. Breivoll Inspection Technologies fikk prisen Årets ingeniørbragd i 2007 for sin rørskanner med DNV-teknikken.

Lydbølgeteknikken ble testet ut og viste sin fortreffelighet da DNV ble engasjert til å sjekke om tankene på vraket av Blücher var fylt med olje eller vann.