FLYTER: Flere ballsttanker, bunkerstanker samt maskinrommet var fylt med vann under slepet fra Såstein 17. august. Nå er skipet på vei til Göteborg. Maskinrommet er fortsatt fylt med vann. Det var ikke mulig å reparere midlertidig. (Bilde: Teigen, Trond Reidar)
TIL SVERIGE: Full City ble mandag 14. september tatt under slep til Cityvarven i Göteborg. Bildet er fra 17. august da skipet ble trukket av grunn og slept til kai i Bamble. (Bilde: LN-HTD/Kystverket)

Slepes til Göteborg

  • Industri

Full City

  • Byggår: 1995
  • Verft: The Hakodate Dock Co., Ltd., Japan
  • Flagg: Panama
  • Lengde: 167 meter
  • Bredde: 26 meter
  • Dypgang: 9,6 meter
  • Størrelse: 15.878 bruttotonn/26.758 dødvekttonn
  • Mannskap: Kinesisk, 23
  • Eier: ROC Maritime Inc
  • Drift: China Ocean Shipping Company (COSCO)

Götaverken Cityvarvet AB

Svensk reparasjonsverft. Ca. 140 ansatte. To flytedokker og fire kaiplasser. Verftet har historie tilbake til 1841 og var ett av Europas største og mest moderne. Verftet var stengt i en periode før det i 1993 gjenoppsto som rent reparasjons- og vedlikeholdsverft. I 2000 ble verftet innlemmet i den nederlandske verftsgruppen Damen Shipyards Group.

Full City forlot mandag morgen Nato-kaia i Bamble med kurs for Göteborg og Cityvarven. Skipets endelige skjebne er ikke avgjort.

Slepet er beregnet å ta to dager.

Götaverken Cityvarvet er spesialister på reparasjoner og vedlikehold av skip. Verftet har to flytedokker, hvor av Dock 4 er stor nok til å ta Full City. Dokken er 35 meter bred og 268 meter lang, mens Full City er 26 meter bredt og 167 meter langt.

– I første omgang skal verftet kartlegge skadene skikkelig når det er tatt inn i tørrdokk. Først når det er gjort, blir det tatt stilling til om skipet blir reparert eller skrotet, sier rederiets pressetalsmann Thomas Skålnes til Teknisk Ukeblad.

Omfattende skader

Full City fikk svært omfattende skader da det forliste ved Såstein 31. juli. Under stormen ble skipet ligge og hogge på grunn. Smith Salvage, som fikk dratt skipet av grunn sammen med Buksér og Berging, opplyser at skipet hadde store, strukturelle skader.

Smith Salvage måtte sveise og tette bunnen i lasterom 4 og 5, mens lasterom 2 og 3 var så skadet at de ble beholdt vannfylt før slep til Nato-kaia. Kun lasterom 1 var intakt.

Midlertidig

Av ballasttankene var både tankene 2, 3 og 4 på begge sider så skadet at reparasjon ikke var mulig så lenge skipet lå på grunn. Maskinrommet var også vannfylt under slep fra Såstein til Nato-kaia. Det viste seg umulig å reparere midlertidig, og blir ike tømt før skipet er tatt inn i Dokk 4 i Göteborg.

Andre tanker ble midlertidig reparert eller beholdt vannfylt. Smith Salvage beregnet hvordan skipet skulle få nok oppdrift til å holde seg flytende og stabilt nok for slep til kai i Bamble.

Kjapp planlegging

Første plan – eller mulighetsstudie ble laget 13. august og den endelige lagt fram tre dager etter.

Sjøfartsdirektoratet gikk gjennom beregningene og godkjente dem uten innvendinger søndag 16. august. Mandag 17. ble skipet trukket av grunn.

Rederiet fikk frist til 10. september til å finne en, er permanent løsning for skipet og fjerne det fra Nato-kaia. Først mandag morgen 14. september var været gunstig og skipet satt i såpass sjødyktig stand at et slep til Göteborg var forsvarlig.