GRØNN PROFIL: Årets Shipbuilding, machinery and marine technology i Hamburg er den 24. i rekken, men den første som også inneholder en maritim miljøkongress. (Bilde: Tore Stensvold)

Slåss for utslippsreduksjoner

  • Industri

SMM 7. – 10. september 2010

Shipbuilding, machinery and marine technology

Verdens største shippingmesse

Arrangeres hvert 2. år i Hamburg

I år: 2003 utstillere fra 58 nasjoner

Besøkende: Venter 50.000

SMM/HAMBURG: Det kan gi dem minst 15 prosent besparelser i drivstofforbruk og dermed lavere utslipp.

President i den europeiske foreningen for utstyrsleverandører, Jaakko Eskola, i European Marine Equipment Council (EMEC), sier i forbindelse med åpningen av årets SMM (Shipbuilding, machinery and marine technology) i Hamburg at de lanserer en Green Ship Technology-bok.

Den viser hva industrien kan levere av utstyr som gjør skipsfarten mer miljøvennlig.

Sprer budskapet

Målet med boka er også å øke kunnskapen i det maritime miljøet så vel som blant publikum for øvrig om hvilke bidrag utstyrsindustrien kan gi for grønnere transport, sikrer og mer pålitelig.

– Hvis skipseieren tar i bruk eksisterende teknologi og integrerer dem i sine skip, vil de bli 15-20 prosent “grønnere” og renere. Med ytterligere ny teknologi som er under utvikling, kan rederiene snart redusere sine utslipp med 33 prosent, sier Eskola.

DNV-mantra

Dette er i tråd med det DNV-sjef Henrik O. Madsen og direktør Tor Svensen har reist land og strand rundt og predikert i lang tid.

– Bare med omlegging av drift og operasjonsmåte, kan rederiene uten å investere en krone i teknologi få ned drivstofforbruket, sier DNV-toppene.

Grønn konferanse

Svensen holder et innlegg på en nyvinning under årets SMM, Global maritime environmental congress (GMEC). Konferansen går over to dager og setter miljøvennlig skipsfart under lupen.

700 delegater fra både industri, myndigheter og politikk, deltar for å diskutere og presentere miljøvennlig og bærekraftig skipsfart.

Hvem betaler?

For rederiene betyr mindre drivstoff også mindre utslipp. Norske skipsutstyrsleverandører og verft påpeker at rederne ikke har samme insentiv til å redusere verken drivstoff eller utslipp som andre aktører.

Det er som regel lasteier, den som chartrer skipet, som får regning både for drivstoff og klimaavgifter.

I Norge har nå Solstad Offshore lansert en kontraktsmodell som gir oljeselskapene anledning til å tegne en kontrakt som sikrer både lavere charter og reduserte utslipp.

Sparer penger og klima

Ved å tegne en klimanøytral kontrakt, vil rederiet spare 10.000 kroner på drivstoff per døgn. Solstad vil bruke 5.000 av de kronene til klimatiltak.

Kunden, som regel et oljeselskap, sparer dermed 5.000 kroner i døgnet og kan skilte med at de er klimanøytrale på skipsoperasjonene.

Konseptet ble lansert under ONS i Stavanger.

Da sa DNVs stasjonssjef i Stavanger, Erik Westlye: – Jeg skulle like å se det oljeselskapet som sier nei til en slik kontrakt.

Pålegg – konkurranse

Ifølge Eskola i EMEC, er det to store drivkrefter for etterspørsel etter miljøvennlig skipsutstyr: Lover og reguleringer samt marked.

– Internasjonale regler om redusert svovelinnhold i marin diesel og bunkersolje, pålegg om rensing av ballastvann og områder med strengere utslippskrav, er noen av reglene vi ser allerede påvirker. I tillegg vil markedselementet og konkurransefortrinn gjelde. De rederne som tenker langsiktig og bestemmer seg allerede nå for å investere i lavere utslipp, har et stort fortrinn når reglene en gang kommer, sier Eskola.