LEDER: Yngvil Åsheim leder styret som skal utarbede den maritime næringens nye strategi. (Bilde: Tore Stensvold)

Skreller bort for maritim satsing

  • Industri

I fjor ba Nærings- og handelsdepartementet den maritime næringen om å utarbeide en ny strategi.

Marintek og Det Norske Veritas ble satt i førersetet. De fikk med seg representanter fra hele næringen, fra rederi til utstyr og finans.

Arbeidsmøter

Resultatet er blitt prosjektgruppen Maritim 21, som nå har funnet fram til åtte hovedområder.

– En av flere viktige milepæler er nådd, sier Yngvil Åsheim, som er valgt som styreleder for prosjektgruppa.

Siden desember i fjor har det vært arrangert en rekke workshops som har engasjert 250 mennesker i ulike deler av den maritime næringen i flere deler av landet. Det resulterte i 12 forslag til hvor norsk maritim industri bør satse for å bli best.

Må velge bort

– Vi erkjenner at vi ikke kan bli gode i alt. Vi må velge bort noe, sier Åsheim.

På det siste styremøtet ble det bestemt å gå videre med fire områder for breddesatsing og fire mer spissete.

– Nå skal vi jobbe videre med å konkretisere innholdet. Dette skal munne ut i konkrete handlingsplaner og en samlet strategi for norsk maritim næring, sier Åsheim til Teknisk Ukeblad.

Vil ha reaksjoner

Hun håper på mange gode innspill fra næringen i det videre arbeidet.

– Vi jobber fram til juni med å videreføre arbeidet før vi har en klar strategi, sier hun.





Dette er områdene (titlene er foreløpige):





Breddesatsinger:

  • Maritim politikk og rammebetingelser
  • Fra idé til verdiskaping -maritim forretningsutvikling
  • Kunnskapsnav og infrastruktur
  • Metoder for kvalifisering av ny teknologi




Spissede satsinger:

  • Effektiv og miljøvennlig energiutnyttelse
  • LNG – Distribusjon og bruk
  • Skipsdesign, -utstyr, -produksjon og drift for krevende maritime operasjoner
  • Maritim transport og operasjon i arktiske områder

Du kan lese mer på nettsidene til Maritim21