Den halvt nedsenkbare riggen West Eminence er bygget for Seadrill. Samsung Heavy Industries har bygget 32 rigger de siste årene, bare to er levert med andre kompressorer enn TMC. Samsung har sattt TMC på sin "makers list" og tildelt dem gullemdalje for kvalitet. (Bilde: Samsung)
NØKTERN: Odd-Ståle Sperre Ness gjør seg unnværlig. - TMC skal klare seg like godt uten meg rekende rundt om i lokalene, sier 50-åringen. (Bilde: Tore Stensvold)
TRO: Odd-Ståle Sperre Ness reiste rundyt i Korea i tre år uten å selge en eneste kompressor, men ga aldri opp. Bananbåter ble redningen. (Bilde: Tore Stensvold)
SELGERE: Marit Holen, markedssjef, og gründer og administrerende direktør Odd-Ståle Sperre Ness i TMC, er fornøyd med markedsposisjonen. De skal overleve etterdønningene av finanskrisen. (Bilde: Tore Stensvold)
KOMPAKT: Kompressoren er plassert i et kabinett og tar liten plass.

Skreddersydde luftskruer

  • Olje og gass

TMC

Privateid kompressorleverandør. Eid av Odd-Ståle Sperre Ness: 64 %, Per Braathen: 27 %, Egil Norderhaug 3 % og Gardner Denver Inc. 10 %. Inngår i industriselskapet Nessco.

Omsetning:

2008: 300 millioner kroner

2009: 250 millioner kroner

  • Resultat 2009: Ca. 40-50 millioner kroner
  • Ordreserve nå: 160 millioner kroner

Alle skip og rigger trenger trykkluft til mange ulike oppgaver. Men det er bare TMC som leverer kun til skip og maritim virksomhet.

Ifølge gründeren befinner selskapet seg på den grønne gren. Men det har vært harde tak undervies.

Gründer og administrerende direktør Odd-Ståle Sperre Ness i TMC, Tamrotor Marine Compressors.
Ifølge gründeren befinner selskapet seg på den grønne gren. Men det har vært harde tak undervies. STOLT: Gründer og administrerende direktør Odd-Ståle Sperre Ness i TMC, Tamrotor Marine Compressors, viser en av de største kompressorene i TMC-sortimentet. Tore Stensvold

Det startet på Sunnmøre, men nøkkelen til skattkammeret lå i ”rock science” i Finland. Mer om det senere, og om Irak-krig og en bananredning.

– Skip er spesielle. De trenger tilpassete kompressorer, enkle, kompakte og hardføre. Det er vår suksess, sier Odd Ståle Sperre Ness. Han er gründeren som vokste opp blant kompressorer og fiskebåter. Det var i det miljøet han på 80-tallet fikk ideen om spesialisering. Den har han ikke sluppet en dag.

Barnesko og LNG

– Jeg ble tidlig overbevist om at skipene ville få større og større behov for trykkluft. Samtidig er det lite plass om bord, det er vått og fuktig, varmt og det står aldri helt i ro, sier Ness.

Han tråkket sine barnesko på Sperre kompressorfabrikk. Der blir det serieprodusert.

Ikke så hos TMC, der blir kompressorene skreddersydd.

– Hvert rederi har sine egne systemer og krav. Da må kompressorene tilpasses, sier Ness.

Grunnlaget ble lagt blant fiskebåter og videreutviklet med LNG-skipsrederier som kravstore kunder.

De store LNG-tankene er isolert og kledd med plywood. Den bør være tørr og fri for forurensing. Ness fant løsningen i Finland.

Nitrogen

Skrukompressorer er bedre til å levere tørr og ren luft enn stempelkompressorer og andre typer, ifølge Ness.

Mange skip og rigger trenger også nitrogen. Da trenges både trykkluft og membraner. Membraner fra underleverandører sørger for å separere oksygen og nitrogen fra trykkluft. Nitrogen er ikke eksplosjonsfarlig og blir brukt blant annet i tanker over farlig last for å hindre dannelse av eksplosjonsfarlige gasser.





Liten og tøff

Det finske selskapet Tamrock er velkjent for sitt bergboringsutstyr. De utviklet på 80-tallet en skrukompressor for å blåse ut borestøv fra hullet. De skal tåle mye risting og være små for å sitte på rigger.

Kompressorfabrikasjonen ble skilt ut i eget selskap, Tamrotor, og Ness fikk i 1995 en eksklusiv avtale om å bruke og å utvikle deres kompressorer på skip, på verdensmarkedet. Det har verken finner eller nordmenn angret på.





Orker ikke kvartalspress

Odd Ståle Ness har ingen planer om å gå på børs med TMC. Han vil ikke ha åket hengende over seg om å levere kvartalsresultater og utbytte som anonyme aksjonærer maser om.

– Vi vil tenke langsiktig. Vi pløyer alt vi kan tilbake i utvikling og forskning, sier Ness.

TMC eier ikke kompressorfabrikken i Finland, selv om de har fått tilbud om å kjøpe den flere ganger.

Bananredning

Det kunne imidlertid gått galt i oppstarten. Ness kan takke banankjempen Chiquita for at han fortsatt er i markedet. I 1992 var det skipsbyggingskrise. En kjempeordre fra banankjempen Chiquita ble redningen for TMC.. Bananselskapet hadde nemlig funnet ut at et oksygenfritt lasterom stanser modningen av bananer. Tidligere måtte bananer holdes på en konstant temperatur rundt seks grader for å kontrollere modningen.

Ved å fylle lasterommet med nitrogen, stanser modningen. – Chiquita bestilte seks skip, alle med TMC-anlegg for nitrogen og trykkluft. Det reddet oss over kneika, sier Ness.

Varm krig

Ingen bedrift kan eksistere uten å tenke miljø og drivstofføkonomisering. Men TMC måtte til krigsområdet i Irak for å lære mer om kjøling. En kontrakt med US Navy medførte at TMC-kompressorer fikk kjørt seg i det varme ørkenklimaet i Irak.

– Kjølingsbehovet var undervurdert, fant vi ut. Det satte i gang nye utviklingsprosesser, sier Ness.

Må tenke miljø

Neste store kvantesprang er frekvensstyrte pumper. De går ikke hele tiden, bare når det er behov.

En frekvensstyrt kompressor skal tåle variabel last og regulerer start, stopp og hastighet ut fra riggen eller skipets behov.

Energibesparelsen kan være på mellom 50 og 60 prosent. Dermed spares drivstoff.

– De er litt dyrere, men er innspart på seks måneder, hevder Ness.

Foreløpig er det bare solgt til borerigger. Skipsrederne er mer konservative. Dessuten kreves det mer kjøling og dermed tilpassing i maskinrom.

Spurte kunder

Moderne skip og rigger blir mer og mer tettpakket med elektronikk og avansert utstyr. TMC satte seg ned og systematiserte de ulike signaler og hvilke framtidige behov riggeierne og rederiene pekte på.

– Vi bygget våre styringssystemer smarte, det vil si slik at de skal kunne tolke et vell av ulike signaler, og kunne gi ulike signaler ut igjen.

Levererer du til skip, er kvalitet viktig.

– Er du lang til havs, er det ikke lett å få tak i reservedeler eller servicemann. Vi er derfor avhengig av at det er kvalitet i alle ledd. Vi har vurdert å flytte til Kina, men vi tror ikke vi klarer å opprettholde kvaliteten i spesialtilpassete kompressorer. Hadde det vært serieproduksjon, hadde vi ikke nølt, sier Ness.

TMC liker ikke å krangle med kundene.

-Leverer du roterende utstyr, får du garantert trøbbel en eller annen gang, sier Ness nøkternt. – Vi drar heller ut og reparerer. Så diskuterer vi hvem som skal ta fakturaen etterpå, sier Ness.

Tatt med buksa nede

En historie må han likevel fortelle. Han fikk en telefon fra et koreansk verft med beskjed om å komme straks, en kompressor hadde eksplodert.

– I teorien skal det være umulig, og jeg kunne ikke se hva som hadde gått galt da jeg kom dit og var forberedt på å levere dem en ny, kostnadsfritt, forteller Ness.

På vei ut av verftet kikket han inn i søsterriggen som også var bestilt med TMC-kompressor. Der sto en like ødelagt kompressor. Da skjønte Ness hva som hadde gått galt. Under sveising i samme rom hadde de koblet jordingen til kompressoren.

– Det gikk til helvete. Men der hadde de ikke rukket å rydde og male over. Asiatene er ikke så flinke til å si fra dersom de gjør noe galt, legger Ness til.

Medalje

TMC har fått gullmedalje for sin kvalitet av Samsung Heavy Industries. Det sørkoreanske verftet har levert 32 rigger, 30 av dem med kompressorer fra TMC. Som det eneste europeiske selskapet, er TMC nå på gullmedaljelista over kvalitetsleverandører.

– Det betyr enormt. Vi er nå på deres "makers list", sier Ness opprømt.

Det betyr at Samsung går god for TMC som kompressorleverandør. En riggbestiller eller reder er sjelden opptatt av en detalj som kompressorer og vil ikke sjekke 10 leverandører. Derfor stoler de på verftenes anbefalinger.

Det var imidlertid ikke gjort i en håndvending å få Samsung-Q Mark Gold, som den eneste kompressorleverandøren på verdensbasis. Samsung, som er et av de aller største verftene i verden, legger stor vekt på leveringsdyktighet og kvalitetsprodukter fra sine leverandører.

– Vi fikk et helt fotballag av kvalitetsrevisorer på besøk. De gransket alle interne kvalitetsrutiner og dro til Finland og sjekket fabrikken, sier Ness. Skal de beholde medaljen, kan de ikke hvile på laurbærene. Medaljen gjelder for tre år.

– Målet er å fortjene den også om tre år, sier Ness.