KOMPETANSE: Verftene er i ferd med å få nok å gjøre til at kompetansen beholdes. Det tror Richard Sadler i Lloyd's Register er viktig for å holde kkvalitet og sikkerhet på topp. (Bilde: Tore Stensvold)

Shippingkrise mot slutten

  • Industri

STAVANGER: Sjefen for verdens største skipsklassifiseringsselskap og risikohåndtering, Richard Sadler i Lloyd's Register, mener det er grunn for verft og skipsindustri til å puste lettet ut.

– Virkningene av finanskrisen ser ut til å gi seg. Vi er overrasket over hvor fort det ser ut til at vi er i ferd med å komme tilbake til et mer normalt skipsbyggingsmarked, sier Sadler til Teknisk Ukeblad.

Lloyd's Registers' konsernsjef er en snartur i Norge og besøker oljemessa ONS i Stavanger. Norske verft- og utstyrsleverandører og verft som leverer skip til offshoreindustrien er godt representert.





Holde seg i skinnet

De gir Sadler støtte i hans observasjoner og forteller at det er normalt mange forespørsler for tida.

– Shipping har en strålende framtid, bare rederiene ikke begynner å overkontrahere igjen, sier han. Sadler mener imidlertid at de fleste har fått seg en lekse, som i hvert fall varer en stund.

CEO Richard Sadler, Lloyd's Register.
KVALITET: Konsernsjef Richard Sadler i Lloyd's Register mener finanskrisen har vært sunn for hele shippingindustrien. Tore Stensvold

Balanse gjenopprettet

Sadlers og Lloyd's Registers' analyse viser at en god kombinasjon av kanselleringer, opphogging og fortsatt økonomisk vekst i Kina, har sørget for mer balanse.

– Resesjonen gjorde oss en tjeneste, på mange måter, sier Sadler og utdyper: – Vi fikk skallet av de usunne i bransjen. Nå er det de med lang erfaring og som leverer kvalitet som overlever, sier Sadler.





Normaltilstander

Styreleder Kjersti Kleven i Kleven Maritime sier at det begynner å bli normaltilstander for dem.

– Vi har fått kontrakter som sikrer jevn beskjeftigelse en stund og vi har flere forespørsler vi jobber med, opplyser Kleven.





Poker og gjenoppstandelse

Sadler sier at endringen i container-skipsmarkedet har overrasker ham mest.

– Containerskipsmarkedet var dødt for ett år siden. Mange skip lå i opplag. Å begi seg ut på det markedet var som å være med på den største pokerturnering i verden. Det var høyrisiko, sier Sadler.

Bulkskipsmarkedet ble mildere rammet enn alle først fryktet. – Kina og mange kanselleringer sørget for balanse, ifølge Sadler.

SKRÅPLAN: Et skip på beddingen. Kleven Maritime har for tiden 14 skip i ordreboka.
INGEN PERMITTERINGER: Kleven Maritime har sikret kontrakter som sørger for at verftet unngår permitteringer. Tore Stensvold

Energietterspørsel

Han er ikke bekymret for tankskipsmarkedet, gass- og kjemikalieskip. Verdens stadige hunger etter mer energi betyr flere oljetankere, LNG-skip og produkttankere.

– Vi venter at energietterspørselen og behovet i 2030 vil ligge 35 prosent høyere enn 2005. Hvor mye av det blir i form av hydrokarboner, spør Sadler.

Han svarer selv:

– Dessverre tror jeg ikke vind, biomasse eller andre fornybare energikilder vil dekke det store energibehovet. I 2030 vil 68 prosent av verdens befolkning tilhøre middelklassen, sier han og lar informasjonen synke inn.





Middelklassevekst

Sadler og Verdensbanken definerer antakelig middelkasse noe forskjellig. Uansett vil en voksende middelklasse, definert som de mellom arbeidere og overklasse, vokse veldig og dermed forbruket av både varer og energi.

Ifølge Verdensbanken vil middelklassen vokse fra 430 millioner mennesker i 2000 til 1, 2 milliarder mennesker i 2030. Banken definerer middelklassen som de som tjener mellom 10 og 20 dollar dagen (gjennomsnittet av inntektene i Brasil og Italia).

– Shipping will have a great future, sier Sadler.