LANGTIDSCENARIER: Gearbulk er med på SSI-prosjektet som skal legge fram handlingsplan for bærekraftig skipsfart i 2040. (Bilde: Arkiv)

Shippinggiganter samles om miljø

  • Klima

Sustainable Shipping Initiative (SSI):

Deltakere:

  • Maersk Line
  • BP Shipping
  • Lloyd's Register
  • ABN AMRO
  • Forum for the Future
  • WWF
  • Cargill
  • Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering
  • Rio Tinto Marine
  • RSA
  • Tsakos Energy Navigation
  • Wärtsilä

Gearbulk:

  • Startet av bergensrederen Kristian Gerhard Jebsen i 1968.
  • Jebsen-familien eier 51 % av aksjene og Mitsui O.S.K. Lines 49 prosent.
  • Verdens største flåte av spesialbulkskip, deriblant spesialskip egnet for treprodukter, ikke-jernholdige metaller, korn, stål, mm.
  • Organisasjon: 600 på land, 3000 seilende.
  • Over 70 skip og flere under bygging.


I fjor høst tok seks toneangivende aktører innen shipping og miljø initiativet til å danne Sustainable Shipping Initiative (SSI).

Like før nyttår kom ytterligere seks betydelige skipsindustriselskaper med I SSI.

Prosjektet har i første omgang planlagt å legge fram en rapport på et SSI-møte i mai der det skal skisseres en handlingsplan for å gjøre skipsfarten mer bærekraftig innen 2040.

Les også: Gjør hverandre miljøgode

Norsk islett

Kun ett rederi med norsk tilhørighet, Gearbulk, er med i gruppen på 10 shippinggiganter og to miljøforkjempere.

Gearbulk var til gjengjeld med blant de seks første initiativtakerne, sammen med Maersk Line, BP Shipping, Lloyd's Register, ABN AMRO, Forum for the Future og miljøorganisasjonen WWF.

Like før nyttår ble også Cargill, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Rio Tinto Marine, RSA, Tsakos Energy Navigation og Wärtsilä med i prosjektet.

Jaakko Eskola, konserndirektør i Wärtsilä Ship Power
Shipping Scenarios 2030: Wärtsilä har laget tre framtidsscenarier:  Rough Seas, Yellow River og Open Oceans. Hvert scenario ramser opp en rekke forutsetninger og problemer som må løses. Felles: Skipstransport er viktig, energiressurser  knappe, klima er i endring.  Ferskvann er knapphet. Tre skipstyper: Tankskip for ferskvann, MegaBox-carrier (containerskip for Megaboxer ¿ 1 MB=16 TEU) og Algehøsteskip for biodrivstoff. Skipene må kunne drives av ulike typer drivstoff.
NATURLIG: Konsernsjef Jaakko Eskola i finske Wärtsilä Power mener det er naturlig at de so m leverer motorer til hvert tredje skip som bygges engasjerer seg i miljøspørsmålet. Wärtsilä er allerede store på LNG-motorer som også går på diesel (dual fuel). Tore Stensvold

Motor-engasjement

Det finnens Wärtsilä-motorer i hvert tredje skip og selskapet har service på så å si annethvert skip. Selskapet ser det derfor som naturlig å bli med i SSI-arbeidet.

– Bærekraftige løsninger er hjørnesteinen i vårt engasjement for skipsindustrien. Dette er et fremragende initiativ for å vise at shipping er den mest bærekraftige transportmetoden over lange avstander, sier konsernsjef Jaakko Eskola i Wärtsilä Power.

Les også: Pøser ut millioner på maritim FoU

DNV på gjerdet

Det Norske Veritas vurderer også å bli med på SSI, selv om konkurrenten Lloyd's Register er med.

– Det er mange ulike initiativ hvor målsettingen er å oppnå forbedringer og sikre en bærekraftig utvikling. DNV har selv initiert slike initiativ og vi vurderer deltakelse i andres tilsvarende. Også dette konkrete initiativet er noe som nettopp nå blir vurdert, og hvor DNV kan bli en aktør sammen med de som allerede er der, sier informasjonsdirektør Per Wiggo Richardsen i DNV.

Les også: Gjør skipene klimanøytrale

Handling

Direktør Jacob Sterling med ansvar for klima og miljøspørsmål i Maersk sa i fjor høst da SSI ble dannet at handlingsplanen skal bidra til å sikre en langsiktig framtid for en industri som står for tre prosent av verdens drivhusgasser.

– Klimaendring er en stor utfordring for oss all. Vi tror at shipping ikke bare er en del av et problem, men er en viktig del av løsningen. Vi håper SSI kan levere en handlingsplan med både tekniske og politiske løsninger for en CO2-lav industri, sa Sterling til nettstedet businessgreen.com.

LØFTET UT: Miljøvernminister Erik Solheim sa til TU  rett etter klimatoppmøtet i Cancun at skipsfart ikke slipper unna klimapålegg, men at temaet tas opp i andre fora.
LØFTET UT: Miljøvernminister Erik Solheim sa til TU rett etter klimatoppmøtet i Cancun at skipsfart ikke slipper unna klimapålegg, men at temaet tas opp i andre fora. Tore Stensvold

Kartlegge

Rådgiver Sam Kimmins i non-profit-organisasjonen Forum for the Future, sier at forskningen SSI skal stå bak, vil kartlegge karbonfotavtrykket til shipping, miljøpåvirkning av skipsopphogging og økt piratvirksomhet.

– Målet er å se bak neste bølge av lovgivning og se hva shippingindustrien må gjøre fram mot 20 40 for å drive bærekraftig, sier Kimmins.

Skipsfarten: Grønn bølge

Eierlabyrinter

Han mener det må ryddes opp i eierstrukturer for skip. Et villnis av selskaper og labyrintisk oppbygging av skipseierskap kan være en hindring for miljøopprydding.

SSI ventet at CO2-avgift for skipsfart kunne bli tema under miljøtoppmøtet i Cancun i Mexico før nyttår.

Les også: Eksporterer miljøkompetanse

Eget forum for skip

Miljøvernminister Erik Solheim sa til Teknisk Ukeblad like etter hjemkomst fra Cancun at forhandlinger om miljøpålegg for shipping er trukket ut av toppmøteforhandlingene og gjøres i mer egnete internasjonale fora, blant annet FNs eget maritime organisasjon IMO.

– Det vil ikke dermed si at shipping slipper unna miljøpålegg, framholder Solheim.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.