SOLSKINNSBÅT: Solstad Offshore eier Normand Subsea 7, men leier ut til Subsea 7. (Bilde: Heine Birkeland/Solstad Offshore)

Setter nytt skip på Ormen-jobb

  • Olje og gass

Det avansert skipet Normand Subsea 7 ROVSV er allerede i gang med oppdrag knyttet til Subsea 7s langsiktige kontrakt for vedlikehold og service på gassrørledningen Ormen Lange.

Leieskip

Skipet er bestilt av Solstad Offshore, men leies ut på langtidskontrakt til Subsea 7.

Skipet er bygget med VS 4710 design fra Wärtsilä Ship Design (tidligere Vik-Sandvik) spesielt beregnet for ROV-operasjoner og drift, vedlikehold og service på undervannsinstallasjoner.

ROV-brønner

Skipet er 113,5 meter langt, 24 meter bredt og har to ubemannede ubåter bygget for tyngre arbeidsoperasjoner og fire ROV for inspeksjoner.

En 140 tonns kran på akterdekk har hiv-kompensasjon og dekksarealet er på drøye 700 m2.

Skipet har fem moonpols, det vil si brønner for ROV-operasjoner og overbygget hangar.

Diesel-elektrisk

Skipet er bygget ved Simek i Flekkefjord og er på 6.300 bruttotonn. Det er utstyr med Kongsberg DP-system og har diesel-elektrisk framdrift, besørget av fire Wärtsilä-motorer og tilhørende generatorer.

De driver to Rolls-Royce azipull rorpropeller samt fire thrustere. Økonomifart er 12 knop. Det er sengeplass til 90 personer om bord.

Europa-jobber

Skipet skal utelukkende brukes til Subsea 7s arbeid for Shell i Europa i forbindelse med reparasjon, vedlikehold og inspeksjon.

Arbeidet på Ormen Lange dreier seg om inspeksjon av undervannsrammer.

Skipet Normand Subsea 7 inngår i Subsea 7s flåtefornyelsesprogram på åtte skip over fire år, og som sluttføres i 2010.